۱۹ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۵:۵۶
یک تحلیلگر حوزه فولاد خبر داد:

ترافیک سنگین در بندر شهید رجایی بعد از انفجار

یک تحلیلگر حوزه فولاد از ترافیک سنگین در بندر شهید رجایی بعد از حادثه ناگوار اردیبهشت ماه خبرداد و گفت: به دلیل این انتظار، هزینه دموراژ کشتی‌ها به شدت افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۰۳۳۸۴

ترافیک سنگین در بندر شهید رجایی بعد از انفجار

 

کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر حوزه فولاد در گفت‌و‌گو با مانا درباره شرایط زیرساختی در حوزه حمل‌و‌نقل در صنعت فولاد بیان کرد: زیر‌ساخت‌های حمل‌و‌نقل و لجستیک یکی از مشکلات اساسی کل صادرات کشور از جمله زنجیرۀ فولاد است.

وی افزود: اعتراضاتی که میان رانندگان در هفته‌های گذشته ایجاد شد، تأثیر سوء روی صادرات گذاشت. جاده‌ها جوابگوی محموله سنگین فولادی نیستند و محصولات زنجیرۀ فولاد مثل گندله جزء کالا‌هایی است که مازاد بر نیاز کشور وجود دارد و باید صادر شود.

جعفری طهرانی گفت: به علت نبود جاده و وسیله حمل‌و‌نقل مناسب، در صادرات دچار مشکل هستیم. با وجود اینکه هر از چند گاه ناوگان جدیدی توسط شرکت‌های معدنی و فولادی وارد مدار می‌شود، باز این ناوگان‌ها جوابگوی نیاز بالای حمل و نقل نیستند.

وی افزود: مشکل فقط این نیست. در وقایع اخیر کارگری، شرکت‌هایی که خودشان ناوگان داشتند هم نمی‌توانستند در جاده محصولاتشان را حمل کنند و سایر رانندگان کارشکنی می‌کردند و آسیب‌های آن هنوز پابرجاست.

این تحلیلگر حوزه فولاد ادامه داد: ارزیابی این است که دو هفته دیگر طول می‌کشد تا اثرات سوء آن اعتراضات از بین برود.

وی درباره مشکلات بنادر توضیح داد: دیدیم که انفجار اوایل اردیبهشت بندر شهید رجایی چه عواقبی داشت. در حال حاضر همچنان ترافیک در اسکله شهید رجایی بابت کشتی‌هایی که در نوبت پهلوگیری هستند، وجود دارد.

۳۰ روز انتظار برای پهلوگیری

جعفری طهرانی بیان کرد: ما همیشه ترافیک زیادی در کشتی‌ها و به‌ویژه اسکله رجایی داشتیم، اما در طول یک ماه و اندی که از این حادثه گذشته است، شرایط هر روز بغرنج‌تر شده است.

وی افزود: بعضی کشتی‌ها بیش از ۳۰ روز در لنگرگاه منتظر پهلوگیری هستند و نتوانستند به هر علتی پهلو بگیرند. کشتی‌های سایز بزرگ نمی‌توانند در بنادر پهلو بگیرند و مسائل متعددی وجود دارد که همه باعث گران شدن نرخ کالای صادراتی می‌شود.

این تحلیلگر حوزه فولاد با اشاره به خسارت سنگین دریافتی توسط کشتی‌ها به علت توقف طولانی در اسکله یادآور شد: توقف طولانی در اسکله باعث پرداخت هزینه بالای دموراژ بالغ بر سه تا چهار دلار به ازای هر تُن کالا می‌شود. همه این موارد جزء مشکلات اساسی است.

وی درباره چالش‌های پیش روی صادرکنندگان گفت: در این حوزه چالش‌های زیادی داریم. قابلیت رقابت‌پذیری در صادرات را از دست داده‌ایم. هزینه تولید بالاست. نوسانات نرخ ارز تأثیر سوء بر فعالیت‌های تجاری دارد. بخشنامه‌های برگشت ارز و محدودیت‌ها تاثیر سوء بر فعالیت‌های ما دارد.

جعفری طهرانی بیان کرد: وقتی قیمت جهانی پایین است، عرصه رقابت‌پذیری بر اساس این است که باید قیمت آن محصول در بنادر ایران قابل رقابت باشد. این مشکل در همه جای دنیا وجود دارد. وقتی به دلایلی که پیشتر مطرح کردم، هزینه‌های ما در بنادر بالاست، صادر کننده نه تنها سودی نمی‌برد، بلکه بعضا زیان هم می‌بیند. اینها عوامل مهمی هستند که باید برای آنها به فکر راه حل باشیم.

افزایش تعرفه حمل و از دست رفتن رقابت‌پذیریاین تحلیلگر حوزه فولاد درباره شرایط تعرفه‌های حمل و نقل توضیح داد: شنیده‌ام که تعرفه حمل‌و‌نقل افزایش پیدا کرده است. شرایط اقتصادی سخت است و همه از نظر معیشتی تحت فشار هستند، حق دارند، ولی فراموش نکنیم که افزایش نرخ حمل روی قیمت تمام شده محصول فشار می‌آورد و در این شرایط قابلیت رقابت‌پذیری از دست می‌رود.

وی افزود: همین افزایش نرخ باعث شده است که برخی محصولاتی که قبلاً قابلیت صادراتی داشته است، اکنون دیگر توجیه اقتصادی نداشته باشد. قیمت‌های جهانی افت کرده است. هزینه حمل‌و‌نقل و سایر هزینه‌ها هم افزایش یافته است و در نتیجه صادرات تحت تأثیر قرار گرفته است.

جعفری طهرانی با اشاره به اینکه از روز سه‌شنبه هفته گذشته جدیدترین تعرفه حمل‌و‌نقل تصویب شده و در حال اجراست، تأکید کرد: مدت زمان اجرای این مصوبه باید مشخص شود. این تصمیم تعرفه‌ای نباید برای کوتاه مدت باشد تا تولیدکننده و صادرکننده برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند. اگر قرار باشد هر چند ماه یکبار این تعرفه‌ها تغییر کند، عملاً باید فاتحه صادرات را خواند.

وی اضافه کرد: کشور در شرایط تحریم است و در وضعیتی که شاهد نوسانات نرخ ارز هستیم و محدودیت‌هایی که پیشتر به آن اشاره کردم، وجود دارد، صنعت فولاد تحت تأثیر قرار می‌گیرد. همه منتظر نتیجه مذاکرات هستیم. نتیجه مذاکرات چه مثبت و چه منفی روی فعالیت‌های اقتصادی و تجارت اثر می‌گذارد. امیدواریم هر اتفاقی که می‌افتد به نفع کشور، مردم و اقتصاد ما باشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار