به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از کانتینر نیوز، نرخهای لحظهای کانتینر در هفته منتهی به ۵ ژوئن با جهش چشمگیری مواجه شدند، چراکه صنعت کشتیرانی شاهد مجموعهای از افزایش نرخهای عمومی (GRI) از اول ژوئن بود.
براساس این گزارش، نرخ حمل کانتینر ۴۰ فوتی در مسیر شانگهای-لسآنجلس براساس شاخص WCI نشان داد که نرخهای لحظهای از اول تا پنجم ژوئن نسبت به هفته قبل، با افزایش ۵۷ درصدی به ۵۸۷۶ دلار به ازای هر کانتینر ۴۰ فوتی رسیده است؛ این افزایش با رقم ۵۸ درصدی ثبت شده در شاخص شانگهای (SCFI) برای همین مسیر همخوانی دارد.
در همین حال، نرخ حمل در مسیر شانگهای-نیویورک براساس شاخص WCI نسبت به هفته قبل ۳۹ درصد افزایش یافته و به ۷۱۶۴ دلار برای هر کانتینر ۴۰ فوتی رسیده است.
براساس این گزارش، تجارت دریایی در مسیرهای رفت و برگشت با افزایش تقاضا و کمبود ظرفیت مواجه شده است. در این رابطه، پیت منتو از شرکت DSV به طعنه گفت: «در حال حاضر جایی برای سوار شدن به کشتی وجود ندارد، زیرا همه صاحبان کالا در صف ایستادهاند تا کشتیها را پُر کنند.»
وی خاطرنشان کرد که بسیاری از واردکنندگان آمریکایی تصمیم گرفتهاند از فرصت پیشآمده درباره تعرفهها بهرهمند شوند، چراکه هزینه ارسال کانتینرها هنوز کمتر از هزینه تعرفههاست. هرچند آنها مجبور شدهاند نرخ اضافی (GRI) بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار برای هر کانتینر ۴۰ فوتی، از اول ژوئن به بعد پرداخت کنند.
به گفته تحلیلگران، علاوه بر این، مهلت کاهش تعرفهها برای اکثر کشورها قرار است در هفته دوم جولای پایان یابد و در صورت بازگشت تعرفههای دوره دوم آوریل از سوی دولت ترامپ، تقاضا ممکن است به شدت کاهش یابد.
تحلیلگر مؤسسه DREWRY با اشاره به برهم خوردن عرضه و تقاضا در حال حاضر، انتظار دارد تعادل عرضه و تقاضا در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ میلادی دوباره ضعیف شود و این امر احتمالاً باعث کاهش مجدد نرخهای لحظهای در نیمه دوم امسال خواهد شد. البته نوسانات و زمان تغییرات نرخ به نتایج چالشهای حقوقی مربوط به تعرفههای ترامپ و تغییرات ظرفیت در پی اعمال مجازاتهای ایالات متحده بر کشتیهای چینی بستگی دارد که هنوز نامشخص است.
در ادامه گزارش آمده است که نرخهای لحظهای در مسیرهای آسیا-اروپا نیز بالاترین افزایش هفتگی خود در ماههای اخیر را در پایان روز پنجم ژوئن نشان دادند. نرخ حمل در مسیر شانگهای-روتردام هفته گذشته ۳۲ درصد افزایش یافته و به ۲۸۴۵ دلار به ازای هر کانتینر ۴۰ فوت رسید، در حالیکه نرخ در مسیر شانگهای-جنوا ۳۸ درصد بالا رفته و به ۴۰۶۸ دلار برای هر کانتینر ۴۰ فوتی رسیده است.
خبرنگاران سایت لوداستار (Loadstar) تردید خاصی در میان فورواردرهای مسیر آسیا-اروپا نسبت به تثبیت این افزایش نرخها مشاهده کردهاند. یکی از فورواردرها به لوداستار گفت: «افزایش ۳۰ درصدی در یک هفته کاملاً درست است و احتمالاً نشاندهندۀ موفقیت افزایش هزینههای اضافی است که از اول ژوئن اعمال شدهاند.»
بر این اساس، با نزدیک شدن به فصل اوج معاملات آسیا-اروپا، حملکنندگان به دنبال افزایش بیشتر قیمتها هستند. خط کشتیرانی MSC هزینه اضافی ۳۹۰۰ دلار برای هر کانتینر ۴۰ فوت در مسیر آسیا-شمال اروپا اعلام کرده است که حدود ۱۰۰۰ دلار بیشتر از سایر خطوط کشتیرانی است. همچنین، این خط نرخ ۵۲۰۰ دلار به ازای هر کانتینر ۴۰ فوتی به بنادر مدیترانه را در نظر گرفته است که هر دو نرخ از ۱۵ ژوئن اجرایی خواهند شد.
در پایان گزارش آمده است که خط کشتیرانی CMA CGM از ۱۶ ژانویه، اضافه بهای ۲۵۰ دلاری برای هر کانتینر در فصل اوج بار برای تمامی محمولههای آسیا-اروپا در نظر گرفته است.