به گزارش مانا به نقل از ترید ویندز؛ پروژهای با هدف توسعه یک ژنراتور چهارزمانه دوگانهسوز، با قابلیت کارکرد صرفاً با آمونیاک و بدون نیاز به سوخت آزمایشی، در دست اجراست. این اقدام برای نخستینبار در حوزه موتورهای تجاری و صنعتی صورت میگیرد.
شرکت MAN Energy Solutions Holeby این پروژه را در قالب یک کنسرسیوم، با رهبری سایت Holeby، دانشگاه فنی دانمارک (DTU) و شرکت Skovgaard Energy بهعنوان یکی از فعالان حوزه انرژیهای تجدیدپذیر دانمارک، هدایت میکند.
این پروژه شامل چهار مرحله است. در مرحله نخست، آزمایش آمونیاک روی یک ژنراتور تکسیلندر ساخت MAN در آزمایشگاه موتور DTU Construct انجام میشود که انتظار میرود تا سهماهه سوم سال ۲۰۲۵ میلادی تکمیل و رونمایی شود. در ادامه، آزمایشهای جامع در شرایط واقعی نیروگاهی در تأسیسات تولید آمونیاک سبز شرکت Skovgaard Energy انجام خواهد گرفت.
بر اساس این گزارش، برای تحقق اهداف پروژه، MAN Energy Solutions در حال توسعه یک موتور با قطر کوچک است که در آن سادگی، قیمت مناسب و قابلیت مقاومسازی، از اولویتهای کلیدی به شمار میآیند.
همچنین، قابلیت استفاده از سایر سوختهای کمکربن در طول اجرای پروژه ارزیابی خواهد شد. از همینرو، ماژول «FutureFlex» نیز به سامانه اضافه شده است.
وارلی تامسن، متخصص ارشد تحقیق و توسعه در شرکت MAN Energy Solutions، در این زمینه اظهار داشت: «این پروژه میتواند جایگاه جدیدی برای موتورهای مازوتسوز اثباتشده ما ایجاد کند؛ بهگونهای که این واحدها بهسرعت ارتقا یافته یا روی کشتیهای جدید و نیروگاهها نصب شوند. هدف، ارائه راهحلی جذاب برای ارتقای موتورهای موجود، با اولویت انعطافپذیری سوخت است. این سیستم علاوه بر توانایی کار صرفاً با آمونیاک، با روغنهای سوخت زیستی رایج نیز سازگار خواهد بود، فارغ از اینکه در آینده کدام سوختها غالب خواهند شد.»
شایان ذکر است که ماه گذشته، بندر روتردام نخستین طرح آزمایشی سوخترسانی کشتی به کشتی با آمونیاک را با موفقیت به پایان رساند که گامی کلیدی در مسیر تأمین سوخت آمونیاک برای ناوگان دریایی محسوب میشود.