۰۹ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۷

احداث ۲ اسکله در بندر صیادی خورخان بوشهر

مدیر کل دفتر توسعه و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران، گفت: اجرای اسکله از نوع شمع و عرشه به مساحت ۷۰۰ متر مربع و احداث اسکله پلکانی بتنی برای قایق‌های صیادی در دو ضلع شرقی و غربی پل دسترسی به اسکله اصلی لنج‌ها به طول جمعاً ۱۰۰ متر به منظور احداث بندر صیادی خورخان در بوشهر صورت گرفته است.
کد خبر: ۱۰۳۲۹۱

احداث ۲ اسکله در بندر صیادی خورخان بوشهر

 

 محمد طاهری در گفت‌و‌گو با خبرنگار مانا اظهار داشت: پروژه احداث بندر صیادی در منطقه خورخان بخش بردخون از توابع شهرستان دیر در استان بوشهر از پروژه‌های مهمی بود که از سال‌ها پیش در دستور کار سازمان شیلات ایران قرار گرفته بود.  

مدیر کل دفتر توسعه و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران، ادامه داد: موقعیت جغرافیایی این بندر ماهیگیری به دلیل قرار گرفتن در مجاورت صیدگاه مهم آبزیان مطاف و نیز به جهت واقع شدن در منطقه پرخطر دریانوردی، افزون بر خدمات‌رسانی که قایق‌های صیادی اهالی منطقه، با هدف ایفای نقش پناهگاهی لنج‌های صیادی و غیر صیادی عبوری از منطقه نیز در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه این پروژه از سال ۱۳۹۷ آغاز شده بود و به رغم اولویت بالای اجرای این پروژه در برنامه‌های سالانه سازمان شیلات ایران قرار داشت، گفت: به دلیل عدم تأمین کافی و به موقع اعتبارات مصوب، فاز اول بندر در اردیبهشت ماه امسال به اتمام و برای بهره‌برداری در اختیار جامعه صیادی استان بوشهر قرار گرفت.  

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایرن، اعلام کرد: اجرای اسکله از نوع شمع و عرشه به مساحت ۷۰۰ متر مربع، پل دسترسی به اسکله به طول ۲۰۰ متر از نوع شمع و عرشه، احداث دو باب سایبان از نوع سازه فضاکار با سقف ساندویچ پانل به مساحت هزار و ۲۰۰ متر مربع و با فضای عملیاتی پشتیبانی صید و صیادی به مساحت ۱۳ هزار متر مربع از جمله ویژگی‌های بندر صیادی خورخان محسوب می‌شود.

به گفته وی، احداث اسکله پلکانی بتنی برای قایق‌های صیادی در دو ضلع شرقی و غربی پل دسترسی به اسکله اصلی لنج‌ها به طول جمعاً ۱۰۰ متر، لایروبی اطراف اسکله پلکانی به حجم حدود ۲۰ هزار متر مکعب، احداث تأسیسات برقی و مکانیکی بندر، احداث ساختمان‌های پشتیبانی به مساحت ۸۰ متر مربع و نیز محوطه سازی و آسفالت به مساحت ۱۳ هزار متر مربع از دیگر عملیات اجرایی انجام شده در فاز اول این پروژه مهم شیلاتی در جنوب کشور بوده است.

طاهری، خاطرنشان ساخت: مجموع اعتبار هزینه شده در این بندر در فاز اول هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال بوده  که از محل اعتبارات تخصیص یافته به سازمان شیلات ایران از منابع ملی تامین شده است.

بردخون با برخورداری از پیشینه تاریخی، از جمله وجود گمرک فعال از سال ۱۳۳۶، و با قرار گرفتن در مسیر طرح‌های توسعه‌ای آینده نظیر پارس شمالی، ظرفیت آن را دارد که به یکی از قطب‌های بزرگ اقتصاد دریا محور کشور تبدیل شود. افتتاح فاز نخست اسکله خورخان بردخون، گام بلندی در مسیر توسعه جنوب استان بوشهر و احیای معیشت جامعه صیادی منطقه است. بردخون از دیرباز یکی از قطب‌های مهم صید و تجارت دریایی در جنوب ایران بوده است. هم اکنون بیش از ۳۰۰ قایق صیادی در این اسکله پهلو می‌گیرند و هزار و ۲۰۰ صیاد بردخونی معیشت خود را از دریا تأمین می‌کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار