۰۳ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۳۰

دخالت آمریکا در نحوه ثبت پرچم کشتی‌های تجاری

آمریکا در تازه‌ترین اقدامات دریایی این بار به سراغ نحوه ثبت پرچم کشتی‌ها رفته و از گروه تحقیقات کمیسیون فدرال دریانوردی خواسته است در یک بازه زمانی سه ماهه تا آگوست ۲۰۲۵ تحقیقات غیر‌‌قضایی را در‌باره شیوه ثبت کشتی‌ها به عمل آورند.
کد خبر: ۱۰۳۲۳۱

 

دخالت آمریکا در نحوه ثبت پرچم کشتی‌های تجاری

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از خبر گزاری بلومبرگ دریایی؛ کمیسیون فدرال دریانوردی ایالات متحده (FMC) به بهانه نگرانی‌های فزاینده ایمنی در کشتی‌ها تحقیقاتی را در مورد نحوه ثبت کشتی به خصوص پرچم‌های مصلحتی آغاز می‌کند.

بر این اساس کمیسیون فدرال دریانوردی ایالات متحده (FMC) تحقیقات غیرقضایی را در مورد شیوه‌های ثبت پرچم کشتی‌ها که ممکن است شرایط نامطلوبی را برای تجارت کشتیرانی ایالات متحده  داشته باشد، آغاز کرده است.

این تحقیقات در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده در مورد گسترش پرچم‌های مصلحتی (FOC) و تأثیر آنها بر ایمنی و امنیت دریایی انجام می‌شود.

این تحقیقات که شامل یک دوره ۹۰ روزه اظهار نظر عمومی تا ۲۰ آگوست ۲۰۲۵ میلادی می‌باشد به دنبال دریافت نظرات طیف وسیعی از ذینفعان، از جمله اپراتور‌های کشتی، کارشناسان تجارت بین‌المللی و گروه‌های کارگری دریانوردی  شکل گرفته است.

آنچه که کمیسیون فدرال دریانوردی تعقیب می‌کند این است که برخی کشور‌ها با کاهش استاندارد‌ها و تسهیل الزامات انطباق برای به دست آوردن مزایای رقابتی تلاش می‌کنند که از دید مقامات آمر‌یکایی یک مسأله نگران کننده‌ای است.

کمیسیون دریایی آمریکا تحقیقات درباره ثبت پرچم کشتی‌ها را جنگِ قیمت می‌نامد یعنی شرایطی که در آن شرکت‌ها‌ی کشتیرانی برای فروش ارزان‌ترین خدمات با یکدیگر رقابت می‌کنند. وضعیتی که در آن استاندارد کشتی‌ها پایین می‌آید.

به زعم مقامات تصمیم‌گیر کمیسیون دریانوردی آمریکا این شیوه‌ها اغلب منجر به کاهش نظارت، حداقل بازرسی کشتی‌ها و به خطر افتادن استاندارد‌های ایمنی می‌شود. به  گونه‌ای که حوادث اخیر ناشی از حرکت کشتی‌ها  فوریت رسیدگی به این نگرانی‌ها را برجسته کرده است.

برای مثال کشتی MV Dali در مارس ۲۰۲۴ میلادی که در جزایر مارشال ثبت شده و پرچم سنگاپور را در اختیار داشت برق خود را از دست داد و با پُلِ فرانسیس اسکات کی در بالتیمور برخورد کرد‌ه و باعث فروریختن آن شد. تنها چند هفته بعد کشتی APL Qingdao با پرچم مالت به سختی از فاجعه مشابهی در نزدیکی پل Verrazzano نیویورک جان سالم به در برد.

بدین ترتیب این تحقیقات همچنین با هدف رسیدگی به چالش رو به رشد ناوگان‌های سایه یعنی کشتی‌هایی که خارج از چارچوب‌های دریایی منظم برای فرار از تحریم‌ها فعالیت‌های غیرقانونی دارند، انجام می‌شود. این کشتی‌ها که اغلب با حداقل نظارت فعالیت کرده اغلب سیستم‌های شناسایی خودکار (AIS) خود را غیرفعال می‌کنند و از اسناد جعلی استفاده می‌کنند.

در این گزارش آمده است گزارش اخیر شرکت اطلاعات دریایی Windward روند نگران‌کننده‌ای را در باره مسدود کردن GPS نشان می‌دهد. به طوری‌که میانگین مسافت کشتی‌ها هنگام مسدود شدن AIS از ۶۰۰ کیلومتر در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۴ میلادی به ۶۳۰۰ کیلومتر در سه‌ماهه اول ۲۰۲۵ میلادی افزایش یافته است این  موضوع  ردیابی کشتی‌ها را در  مجاورت جغرافیایی واقع‌بینانه یا مرتبط تقریباً غیرممکن کرده است.

تحقیقات کمیسیون به دنبال شناسایی بهترین شیوه‌هایی است که به عملیات مسئولانه کشتی‌ها کمک می‌کند و در عین حال قابلیت اطمینان و کارایی سیستم حمل‌و‌نقل اقیانوسی ایالات متحده را تضمین می‌کند.

کمیسیون فدرال دریانوردی خاطرنشان می‌کند تلاش‌های بین‌المللی فعلی از جمله تلاش‌های سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) نتوانسته تغییر معناداری در رسیدگی به این چالش‌ها ایجاد کنند.

شیوه‌های پرچم‌گذاری مسئولانه از دیدِ تیم تحقیقاتی کمیسیون شامل رعایت دقیق مقررات با استاندارد‌های بین‌المللی مانند SOLAS، MARPOL و STCW همراه با بازرسی‌ها و گواهینامه‌های منظم است. این کشتی‌ها معمولاً استاندارد‌های عملیاتی بالاتری را حفظ می‌کنند، شرایط کار بهتری را تضمین کرده  و شفافیت بیشتری در مالکیت و مدیریت نشان می‌دهند.

در پایان این گزارش آمده است این تحقیقات گامی مهم در جهت رسیدگی به آنچه کمیسیون به عنوان یک مشکل سیستماتیک در تجارت دریایی ارزیابی می‌کند، صورت می‌گیرد، همانطور که در سند تحقیق ذکر شده است یک کشتی معیوب می‌تواند یک بندر را برای هفته‌ها یا بیشتر از کار بیندازد و مجبور به تغییر مسیر جریان‌های جهانی تجارت شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار