به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از کانتینر نیوز؛ تصاویر ماهوارهای نشان میدهند در حال حاضر دو کشتی LNG ناوگان سایه روسیه به نامهای Sputnik Energy و East Energy در کنار یکدیگر در یک محوطه متعلق به شرکت کشتیسازی Zhoushan Huafeng چین پهلو گرفتهاند. اطلاعات موجود در وبسایت شرکت، این تأسیسات را به عنوان مکانی عالی برای تعمیر و اصلاحات کشتی توصیف میکند.
براساس این گزارش لنگرگاه متعلق به شرکت، خارج از اسکله است؛ و کشتیها میتوانند به راحتی و به سرعت به بندر وارد و از آن خارج شوند. در مجموع، این یک پایگاه ایدهآل است.
مشخص نیست که کشتیهای حامل LNG روسی Sputnik Energy و East Energy تا چه مدت در این محوطه باقی خواهند ماند.
براساس این گزارش یکی دیگر از کشتیهای حمل LNG روسیه تحت عنوان کریستوف دو مارژری، در تابستان و پاییز ۲۰۲۴ میلادی چند ماه در یارد کشتیسازی Zhoushan Huafeng جهت تعمیر توقف کرده بودند.
ماه گذشته روسیه ۴ فروند کشتی حمل LNG کلاس یخی از سری موسوم به سری شمالی را تغییر پرچم و تغییر نام داد؛ که هر ۴ کشتی در دریای بارنتز در حالت آمادهباش هستند.
یک کشتی دیگر مرتبط با ناوگان سایه در مدیترانه، Mulan، هفته گذشته به یکی از معدود کشتیهای LNG تبدیل شد که از زمان آغاز درگیری حوثیها بیش از ۲.۵ سال پیش، از کانال سوئز و دریای سرخ عبور کرده است.
کشتیهای ناوگان سایه دیگر، که برخی بارگیری و برخی تخلیه شدهاند، همچنان در شرق مدیترانه و در آبهای شرق دور روسیه بلاتکلیف هستند.
کجل ایکلند، مدیرعامل شرکت ارائهدهنده دادههای ایکلند انرژی، تأیید میکند ظاهراً همه این فعالیتها به هم مرتبط هستند.
وی میگوید کشتیهای LNG که در شرق مدیترانه متوقف شدهاند، اکنون تحت پرچم کوراسائو هستند.
به گفته وی یخهای دریای قطب شمال ممکن است تا اواسط ژوئن به اندازه کافی ذوب شده باشند تا شاهد فعالیت کشتیرانی در ترمینال Utrenniy باشیم. بنابراین، تلاشهای مجدد برای صادرات LNG از پروژه تحریمشده Arctic LNG 2 ممکن است کمی بیش از یک ماه دیگر آغاز شود.