بازار فله؛ تلفیقی از ثبات و چالش
کیپسایز با وجود تعطیلات، بهدلیل کمبود کشتی در اقیانوس آرام و شمال اقیانوس اطلس، استوار باقی ماند. در مسیر C5 اقیانوس آرام، نرخها حدود ۸ دلار تثبیت شد، هرچند حجم معاملات در پایان هفته کاهش یافت. شاخص C3 مسیر جنوب برزیل و غرب آفریقا به چین نیز از ۱۹٬۸۴۵ به ۱۹٬۳۴۵ دلار افت کرد. اما در شمال اطلس، جهش تقاضای بارهای نقدی، شاخص C9 را با رشدی ۱٬۱۲۶ دلاری به ۳۸٬۷۱۹ دلار رساند.
پاناماکس تحت فشار تعطیلات جهانی، با فعالیت محدودتری همراه بود. با وجود تقاضای اندک در اقیانوس اطلس، نرخ معاملات محدود ترانسآتلانتیک حفظ شد. در آسیا، کاهش نرخ سفرهای زغالسنگ از ۱۱٬۵۰۰ به ۱۰٬۸۵۰ دلار چشمگیر بود.
اولتراماکس/سوپراماکس هفتهای آرام را سپری کردند. تقاضای ضعیف از خلیج آمریکا و اروپا و کاهش بارهای اندونزی باعث شد نرخها کاهش یابند.
هندیسایز با فشار نزولی بر نرخها مواجه بود، اگرچه بخشهایی از جنوب اقیانوس اطلس با حمایت بارهای ترانسآتلانتیک عملکرد مطلوبتری داشتند.
بازار تانکر؛ اُفت نرخها با مقاومت منطقهای
VLCC در خاورمیانه و غرب آفریقا با کاهش شاخصها روبهرو شد، در حالیکه خلیج آمریکا رشد چشمگیری در درآمد روزانه ثبت کرد.
سوئزماکس در مدیترانه و اقیانوس اطلس ضعیف عمل کرد، اما خاورمیانه و برنامه CPC باعث تثبیت نسبی مسیر TD6 شد.
افراماکس در اغلب مناطق ازجمله دریای شمال، مدیترانه و خلیج آمریکا با کاهش نرخها همراه بودند.
تانکرهای تمیز عملکرد متغیری داشتند؛ در حالیکه برخی مسیرها در خاورمیانه بهبود یافتند، کاهش نرخها در اروپا و مسیرهای LR مشهود بود. هندیماکس نیز هفتهای ضعیف را پشت سر گذاشت.
در مجموع، بازارهای حملونقل دریایی در هفته هجدهم ترکیبی از پایداری نسبی در بخشهایی مانند کیپسایز و ضعف عمومی در سایر بخشها را تجربه کردند. با توجه به نوسانات ناشی از تعطیلات و تغییرات منطقهای، تحلیلگران تأکید دارند فعالان بازار با دقت تحولات هفتههای آتی را پیگیری کنند.