به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از maritime-executive؛ خرید و فروش کشتیهای فلهبر در سه ماهه اول سال جاری با کاهش حدود ۵۸ درصدی مواجه شد. در این میان تنها ۷۷ معامله در مدت یاد شده صورت گرفت که در مقایسه با ۱۸۲مورد مدت مشابه سال گذشته سطح کل خرید و فروش کشتیهای فله به دلیل عدم قطعیت بازار نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
بر اساس این گزارش از زمانی که آمریکا برای کشتیهای ساخت چینی هزینههایی را پیشنهاد کرد، سطح خرید و فروش کشتیهای فله ساخت چین حدود ۵۸ درصد کاهش یافته است.
در این راستا فروش کشتیهای فلهبر ساخته شده در چین با میانگین سنی ۵ سال کاهش ۳۳ درصدی را در سه ماهه اول ۲۰۲۵ میلادی بعد از ژاپن به خود اختصاص داده است.
در همین حال، کره جنوبی که به طور سنتی در ساخت انواع کشتیهای دیگر مانند کشتیهای LNG تخصص دارد، با سهم حدود ۱۴ درصدی در بخش فله در رتبه سوم قرار گرفت.
چین در حال حاضر بزرگترین سازنده کشتیهای فله است. در سال ۲۰۲۴ میلادی، یاردهای چینی سه چهارم کل سفارشهای کشتیهای فله را دریافت کردند.
ارزش کشتیهای فله در تمام زیربخشها سال به سال کاهش یافته است. به عنوان مثال، ۱۵ فروند کشتی پاناماکس ۸۰۰۰۰ DWT حدود۲۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته پایین آمد و از ۱۸.۴۶ میلیون دلار به ۱۴.۴ میلیون دلار کاهش یافت.
اگرچه درآمد چارتر زمانی برای کشتیهای حمل فله در سه ماهه اول افزایش یافته است، اما نرخها در همه بخشها کاهش یافته است.
درآمد یک ساله کشتی کیپ سایز تقریباً ۱۸ درصد نسبت به سال قبل پایین آمده است و از ۲۶۹۶۵ دلار در روز در آغاز آوریل ۲۰۲۴ میلادی به ۲۲۱۳۱ دلار در روز در آغاز آوریل ۲۰۲۵ میلادی کاهش یافت.
در پایان این گزارش آمده است به گفته نیلز راسموسن تحلیلگر ارشد مؤسسه بیمکو آنچه در سه ماه اول سال ۲۰۲۵ میلادی برای بخش فله اتفاق افتاد بیشتر ناشی از جو روانی نشأت گرفته از جنگ تعرفهها و احتمال دریافت عوارض بندری از کشتیهای چینی در بنادر آمریکاست که در صورت دست یافتن بازار حملونقل به یک ثبات نسبی ممکن است در آینده بازار شاهد افزایش قیمتها و بالا رفتن میزان معاملات در بخش کشتیهای فلهبر باشد.