به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از Loadstar؛ علیرغم گزارشهای گسترده منتشر شده مبنی بر لغو رزرو کالا و تعلیق معاملات برخی بخشهای اقتصادی آمریکا، شاخص جهانی کانتینر دروری (WCI) که نرخهای پرداخت شده در هفته گذشته را ثبت میکند، تقریباً در مسیرهای معاملاتی شرق به غرب، شاهد افزایشهای حاشیهای بود.
براساس این گزارش نرخ شانگهای-لس آنجلس بر اساس شاخص جهانی حمل کانتینر (WCI) در هفته قبل ۳ درصد افزایش یافت و به ۲۸۱۵ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوت رسید. در حالی که نرخ شانگهای-نیویورک۲ درصد نسبت به هفته قبل افزایش یافت و به ۳۹۷۶ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوت رسید. شاخص شانگهای کاهش ۵ درصدی هفته به هفته در مسیر بندر پایه ساحلی شانگهای-آمریکا و ۲.۵ درصد کاهش در مسیر بندر پایه ساحلی شانگهای-آمریکا را نشان میدهد.
بر اساس این گزارش شاخص حملونقل کانتینری شانگهای (SCFI) نشان میدهد که هفتۀ آینده شاهد افزایش جزئی در معاملات آسیا و اروپا و کاهش قیمتهای اقیانوس آرام خواهیم بود.
مایکل استار، معاون رشد و توسعه شرکت حملونقل باربری Zencargo در این زمینه گفت: هرج و مرج اخیر همزمان با بالا رفتن تعرفهها بسیاری از مالکان محمولهها را مجبور به ارزیابی مجدد این رویکرد کرده است.
وی در ادامه گفت: برخی از صاحبان کالا میگویند امسال محمولههای بیشتری را نسبت به سالهای گذشته به بازار نقدی اختصاص میدهند یعنی جایی که معمولاً ممکن است ۱۰ درصد تا ۲۰ درصد از حجم خود را در بازار نقدی معامله کنند و بقیه تحت قرارداد باقی بماند.
یکی از فورواردرهای مستقر در شانگهای در این زمینه گفت: برخی محمولههایی که هنوز رزرو نشدهاند لغو یا متوقف میشوند. برخی از محمولهها پس از ورود به گمرک، درخواست خروج از گمرک شد. موارد استثنایی را مشاهده کردیم که محمولههای موجود توسط مشتریان در آب رها شده بود، زیرا هیچکس تعرفه اضافی را پرداخت نمیکرد.
وی افزود: بعد از اینکه فرستنده تأئیدیه مشتری آمریکایی خود را دریافت کرد، دیگر محمولهها تحت تأثیر قرار نگرفتند و همچنان طبق برنامه حرکت کردند. بیشتر فرستندهها و دریافتکنندگان کالا درباره گزینهها و راهحلهای جایگزین احتمالی صحبت میکردند.
در معاملات آسیا و اروپا، به نظر میرسد برداشتهای ظرفیت شرکتهای کشتیرانی ضعف نرخ نقدی امسال را تثبیت کرده است، بهطوریکه شاخص WCI شانگهای-روتردام هفته را با ۴ درصد افزایش، به ۲۳۹۲ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوت، و نرخ شانگهای-جنوا با ۱ درصد افزایش به ۳۰۷۱ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوت به پایان رساند.
بر این اساس نرخ بندر پایه شانگهای- اروپای شمالی SCFI در این هفته ۱.۵ درصد افزایش یافت و به ۲۷۱۲ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوت رسید، و بندر پایه شانگهای-مدیترانه تقریباً ۶ درصد در هفته افزایش یافت.
فورواردرها در این مسیر گزارش میدهند که قیمت گذاری در بین شرکتهای حملونقل بسیار رقابتی است، با این حال، به عنوان مثال، مرسک، ۱۶۰۰ دلار به ازای هر کانتینر ۴۰ فوت را به صورت پیش پرداخت، از نیمه دوم آوریل، به مقاصد اروپایی اعلام کرد.
یکی از فورواردرها گفت: بسیاری از شرکتهای حملونقل اروپایی تلاش میکنند ثابت قدم به نرخ ۲۰۰۰ دلاری آسیا-اروپا پایبند باشند، در حالی که شرکتهای حملونقل آسیایی مایل به مذاکره هستند.