۲۹ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۶

قرائت ۸ بیانیه راهبردی ایران در اجلاس کمیته فرعی پیشگیری و مقابله با آلودگی دریا در لندن

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی گفت: تدوین الزامات اجباری برای سیستم نشان‌گذاری و نظارت بر ادوات صیادی، نیازمند بررسی‌های عمیق‌تر و آمادگی بیشتری از سوی شناور‌های ماهیگیری و مالکان آنها و نیازمند ایجاد چارچوب‌های نظارتی بر روی اجرا و پاسخگویی است.
کد خبر: ۱۰۲۲۷۵

قرائت ۸ بیانیه راهبردی ایران در اجلاس کمیته فرعی پیشگیری و مقابله با آلودگی دریا در لندن

 

به گزارش مانا، دوازدهمین اجلاس کمیته فرعی پیشگیری و مقابله با آلودگی دریا (PPR 12) با حضور نمایندگان ۱۷۵ کشور و ۵۰ نهاد مشورتی در مقر سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) در لندن برگزار شد و نمایندگان سازمان بنادر و دریانوردی با محوریت اداره حفاظت محیط زیست دریایی و مؤسسات رده‌بندی به صورت ویدئو کنفرانس در آن شرکت داشتند و ۸ بیانیه مهم و راهبردی را درخصوص فعالیت‌های کشتیرانی و صنعت دریانوردی کشور از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران ارائه کردند.

نادر پسنده، مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی با اعلام این خبر اظهار کرد: در این اجلاس موضوعات مربوط به ممنوعیت استفاده از سیستم‌های پاکسازی گاز خروجی (EGC)، اصلاحات به دستورالعمل عملیاتی موتور‌های کشتی با سیستم SCR، اصلاحات به ضمیمه ۴ کنوانسیون مارپل، ارائه راهکار‌هایی برای طبقه بندی اجباری گلوله‌های پلاستیکی (Plastic Pellets) و تدوین الزامات اجباری برای سیستم نشان گذاری و نظارت بر ادوات ماهیگیری رها شده در دریا برای جلوگیری از آلودگی مطرح شد.

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادرودریانوردی افزود: با عنایت به موضوعات مطرح شده و تاثیرات آن بر فعالیت‌های کشتیرانی و صنعت دریانوردی کشور، دولت جمهوری اسلامی ایران در مجموع ۸ بیانیه در این اجلاس قرائت کرد.

پسنده با اشاره به بحث ممنوعیت استفاده از سیستم‌های پاکسازی گاز خروجی (EGC) به علت ایجاد آلودگی از پساب آنها، از پیشنهاد دولت ایران در این خصوص خبر داد و گفت: با توجه به نصب سیستم‌های EGC به عنوان یک راهکار جایگزین برای کاهش آلودگی هوای کشتی‌ها، به جای ممنوعیت این سیستم‌ها، معیار‌هایی برای بهبود در طراحی و ساخت سیستم‌های EGCS بر روی شناور‌های جدید تدوین شود تا باعث آلودگی دریا نگردد که مورد قبول واقع شد.

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی با بیان اینکه در این اجلاس همچنین در مورد پیش نویس اصلاحیه به ضمیمه ۴ کنوانسیون مارپل (جلوگیری از فاضلاب کشتی‌ها) بحث و تبادل نظر شد، درباره پیشنهاد دولت ایران مبنی بر به تعویق انداختن اصلاحات، تاکید کرد: پیش نویس تدوین شده با سیستم‌های تصفیه فاضلاب فعلی کشتی‌های موجود سازگار نیست و تطابق با اصلاحات جدید، کاری دشوار و زمان بر است و کشتی‌های موجود را دچار چالش‌های فنی و عملیاتی می‌کند و بهتر است تا اصلاحیه با درنظرگرفتن راهکار‌هایی عملی و تدریجی- بدون فشار بیش از حد به مالکان کشتی‌ها- مجددا بازنگری شود.

پسنده در خصوص موضوع تدوین الزام قانونی اجباری برای سیستم نشان گذاری ادوات صیادی، نظارت بر عملکرد آنها و گزارش دهی اجباری این شناور‌ها به "آیمو" توضیح داد: دولت جمهوری اسلامی ایران در این خصوص اعلام کرد: تدوین الزامات اجباری برای سیستم نشان گذاری و نظارت بر ادوات صیادی، نیازمند بررسی‌های عمیق‌تر و آمادگی بیشتری از سوی شناور‌های ماهیگیری و مالکان آنها و نیازمند ایجاد چارچوب‌های نظارتی بر روی اجرا و پاسخگویی است.

به گفته پسنده، هیئت ایرانی در این باره پیشنهاد داد: قبل از تصمیم گیری برای تصویب هر الزام و یا سیستم قانونی، برنامه‌های آموزشی و توانمندسازی جامعه صیادی در اولویت قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود تمامی ذینفعان می‌توانند به درستی و به طور مؤثر از این الزامات پیروی کنند که در نهایت موضوع یاد شده در اجلاس به تصویب نرسید.

بر اساس این گزارش، در دوازدهمین اجلاس کمیته فرعی پیشگیری و مقابله با آلودگی دریا (PPR 12) که از ۸ لغایت ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۳ در لندن مقرر سازمان بین‌المللی دریانوردی بر گزار شد، نماینده ثابت سازمان بنادرودریانوردی در آیمو نیز حضور داشت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار