۱۴ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۴
مدیر حمل و نقل و ترانزیت سازمان منطقه آزاد چابهار بیان کرد:

فرسودگی و کمبود ناوگان برای ترانزیت کالا در بندر چابهار

مدیر حمل‌و‌نقل و ترانزیت سازمان منطقه آزاد تجاری، صنعتی چابهار به ناوگان حمل جاده‌ای فرسوده اشاره کرد و گفت: برای رفع آن، دولت می‌بایست طرح نوسازی ناوگان در قالب واردات کامیون پیگیری و عملیاتی کنند.
کد خبر: ۱۰۲۰۶۸

فرسودگی و کمبود ناوگان برای ترانزیت کالا در بندر چابهار

 

به گزارش مانا، مقدم افزود: البته درهم‌آشفتگی نهادی و فقدان متولی ترانزیتی در کشور و در مناطق آزاد کشور، نیز مزید علت شده است.

وی بیان کرد: نیاز به یک سازمان یکپارچه در این مورد بیش‌ازپیش موردنیاز است تا علاوه بر قابل پیش‏بینی کردن روند قانونی و جلوگیری از اعمال سلایق، قوانین بدون فایده و گاهی منسوخ را از دایره فضای ترانزیتی کشور دور کند.

وی گفت: علاوه بر آن، ایجاد مشوق‏های ترانزیتی نظیر کریدورهای سبز گمرکی در مسیرهای کم‏ ریسک موجب تسهیل عبور سریع کالاهای کم‏ریسک از کشور می ‏شود چون ایران به‌عنوان اولین اقدام در حوزه تسهیل ترانزیت و افزایش جریان‌های عبوری از کشور می‌تواند اقدام به تعریف رویه‌های دوجانبه گمرکی با مشتریان اصلی بالقوه ترانزیت کشور کند.

مدیر حمل‌و‌نقل و ترانزیت سازمان منطقه آزاد تجاری، صنعتی چابهار ادامه داد: در این رویه درصورت ارسال تاییدیه توسط گمرک مبدا برای گمرک ایران، گمرک داخلی بار عبوری دارای تاییدیه را از کلیه تشریفات مرزی معاف کرده و محموله در مدت زمان بسیار کمتری از خاک کشور عبور می‌کند.

مقدم افزود: همچنین در شرایطی که اکثریت قریب به اتفاق کالاها در پایانه‌های مرزی معطل ارزیابی و بروکراسی‌های طولانی‌مدت می‌شوند، نیاز است تا خطوط جداگانه‌ای جهت ترانزیت کالا در پایانه‌ها تعریف شود. این راهکار در کوتاه‌مدت می‌تواند موجب بهبود ترانزیت کشور شود.

وی بیان کرد: از سویی دیگر و در وضعیت کنونی برای تمامی کالاهای ورودی و خروجی اعم از واردات، صادراتی و ترانزیتی، جایگاه‌ها و نیروی انسانی تقریباً یکسانی تعریف شده و این موضوع مزیت زمانی را که یکی از اصلی‌ترین عوامل رونق ترانزیت است را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

مدیر حمل و نقل و ترانزیت سازمان منطقه آزاد تجاری، صنعتی چابهار گفت: درحال‌حاضر بنادر ایران برخلاف سایر بنادر جهان از حمل یکسره برخوردار نیستند. این معضل باعث شده تا کالای ترانزیتی به‌طور میانگین بین دو تا چهار روز در بندر معطل مانده و سپس وارد مراحل گمرک شود و در این راستا لازم است تا حمل یکسره بندری لااقل برای محموله‌های ترانزیتی راه‌اندازی شود.

مقدم با بیان اینکه قرارگیری ایران در شاهراه ترانزیتی متصل‌کننده آسیا به اروپا، و کشورهای جنوبی به کشورهای شمالی محصور در خشکی، ایران را تبدیل به یکی از مراکز مهم خدمات لجستیکی در جهان کرده است، خاطرنشان کرد: بندر چابهار بزرگترین بندر متصل به آب های آزاد ایران در حاشیه اقیانوس هند است که به‌عنوان یک دروازه ترانزیتی و لجستیکی برای بازار داخلی و خارجی نیز مطرح است.

وی ادامه داد: با انجام فعالیت‌های مرتبط با لجستیک از قبیل انبارداری، امور گمرکی و ترخیص، بیمه، عملیات مالی و پولی، مدیریت تولید، توزیع، صادرات و واردات، حمل‌ونقل، بست ه‌بندی، تجمیع و ردیابی کالا، اطلاع‌رسانی و سایر خدمات وابسته، می تواند ضمن کاهش هزینه و زمان حمل‌ونقل کالا، فرصت‌های اقتصادی سودآوری را در توسعه تأسیسات لجستیکی فراهم کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار