کاپیتان نادر پسنده، مدیرکل ایمنی و حفاطت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در گفتوگو با مانا درباره اصلاحاتی که اخیراً در مفاد کنوانسیون مارپل انجام شد، بیان کرد: سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) در راستای هدف دستیابی به خط مشی «کشتیرانی ایمن، دریای پاک» کنوانسیون بینالمللی جلوگیری از آلودگی دریا ناشی از فعالیت کشتیها (مارپل- MARPOL) را در سال 1973 تصویب کرد.
وی افزود: این کنوانسیون با نظر به تحولات صنعت دریانوردی و کشتیسازی بینالمللی مورد بازنگری قرار میگیرد.
به گفته پسندیده، اخیراً دو مورد اصلاحیه در خصوص الکترونیکی شدن دفتر ثبت نفت طبق ضمیمه اول مارپل در جلوگیری از آلودگی مواد نفتی و الکترونیکی شدن دفتر ثبت زباله براساس ضمیمه پنجم مارپل یا آلودگی زباله کشتیها تصویب شده است.
وی افزود: باید این توضیح را بدهم که کشتیها دارای دفاتری هستند که در آن فعالیتهای روزانه خود را مبنی بر عدم تخلیه مواد نفتی، زایدات و زباله در آنها ثبت میکنند.
مدیرکل ایمنی و حفاطت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: اصلاحیه سوم در خصوص مدیریت دادههای سوخت مصرفی کشتیها است. کشتیها با محاسبه میزان سوختی که در سفر مصرف میکنند، قادر به افزایش بهرهوری و کارایی خود بوده و همچنین لازم است به کاهش انتشار گازهای گلخانهای کمک کنند.
وی درباره دلایل نیاز به این اصلاحات توضیح داد: کنوانسیونهای دریایی و اجرای آنها شرایط خاصی دارد و به صورت جامع، نیازمند اطلاعات عملیاتی و فنی در این زمینه است. چراکه بستر اجرای مفاد این کنوانسیونها بهواسطه حضور همه روزه و مستمر کشتیها در بنادر کشورهای دیگر است.
پسنده گفت: کشتیها برای امکان تردد در بنادر مختلف جهان مستلزم داشتن دفاتر ثبت هستند و این امر بهواسطه آن در پیش گرفته شده که از کنترل ماهوی کاسته شود و کنترل اسنادی جای آن را بگیرد تا از هرگونه تأخیر در فرآیند کشتیرانی خودداری شود.
وی ادامه داد: در راستای حفاظت از محیط زیست و کاهش تخریب جنگلها، سازمان جهانی دریانوردی تصمیم به ثبت و ورود اطلاعات توسط کشورها به شکل الکترونیک کرده است. این تصمیم به کشورها اجازه میدهد از اطلاعات موجود در دفاتر ثبت نفت و ثبت زباله به شکل الکترونیکی استفاده کنند قبلاً این دفاتر فقط به صورت کاغذی بر روی کشتی قرار داشتند.
مدیرکل ایمنی و حفاطت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: در خصوص مدیریت دادههای سوخت کشتیها نیز باید عنوان کرد که هرگونه انجام تجارت از طریق دریا و کشتی مستلزم آن است که الزامات عموماً پذیرفته شده در سطح بینالمللی از سوی کشتیهای تحت پرچم رعایت شود.
وی افزود: دولت نیز باید از اجرای آن اطمینان حاصل کند. مدیریت داده سوخت در واقع تلاشی برای مدیریت میزان استفاده از سوخت و بالا بردن افزایش کارایی کشتیها و در نتیجه اطلاع از میزان آلایندگی آنها است.
مدیریت دادههای انرژی را اعلام میکنیم
پسنده درباره اقدامات ایران برای افزایش کارایی انرژی طبق مفاد کنوانسیون مارپل توضیح داد: صنعت کشتیرانی، یک صنعت بینالمللی است و کشتیها در آبهای بینالمللی تردد میکنند. انجام این فعالیت نیازمند رعایت قوانین جهانی است.
وی افزود: همچنین اگر کشوری این اصلاحات را نپذیرد، مبانی قانونی ملی مناسبی در مواجهه با این شناورها وجود نخواهد داشت. ناوگان دریایی دولت جمهوری اسلامی ایران نیز در راستای اجرای الزامات ضمیمه ۶ کنوانسیون مارپل، مدیریت دادههای سوخت مصرفی خود را برای شناورهای با ظرفیت ناخالص ۴۰۰ به بالا در سفرهای خارجی، محاسبه میکند و به دولت پرچم (سازمان بنادر و دریانوردی) اعلام میکند.
بر اساس اخبار منتشر شده از هشتاد و دومین اجلاس کمیته اصلی محافظت از محیط زیست دریایی قطعنامهای در ارتباط با تعیین جزایر نوسا پندیدا و جزایر گلی مترا در تنگه لومبوک به عنوان یک منطقه دریایی به خصوص حساس منتشر شده است اما به گفته مدیرکل ایمنی و حفاطت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، اصلاحات جدید کنوانسیون مارپل به افزایش سطح مناطق حساس دریایی منتهی نشده است.