۲۹ دی ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۶

کاهش ۵۰ درصدی اوراق کشتی‌های کانتینری در سال ۲۰۲۴

اوراق کشتی‌های کانتینری در سال ۲۰۲۴ نسبت به کشتی‌های بازیافت سال ۲۰۲۳ بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت.
کد خبر: ۱۰۱۸۴۴

کاهش ۵۰ درصدی اوراق کشتی‌های کانتینری در سال ۲۰۲۴

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از مؤسسه آلفا لاینر، علت اصلی پایین آمدن فروش کشتی‌ها  به منظور اسقاط، بحران دریای سرخ و تداوم عملکرد قوی بازار‌های حمل‌و‌نقل دریایی و رونق بازار اجاره کشتی  بود.

بر‌اساس این گزارش بالا رفتن نرخ‌ها انگیزه‌های مالی قوی را در مالکان تقویت می‌کردند تا برای حفظ کشتی‌های قدیمی خود به جای اوراق آنها تلاش کنند.

علاوه بر این، یکی از عوامل کلیدی در عدم  اوراق  کشتی‌ها، اختلال در مسیر کانال سوئز بود که سبب شد کشتی‌ها به سمت اطراف دماغه امید نیک منحرف شوند.

این موضوع نه تنها به جذب تمام ظرفیت‌های جدید کمک کرد، بلکه باعث افزایش تقاضا در بازار اجاره  کشتی‌ها شد.

در ادامه گزارش آلفا لاینر آمده است در سال ۲۰۲۴ میلادی بیش از ۵۶ فروند کشتی کانتینری برای بازیافت فروخته شد که در مجموع ۸۰۹۵۰ TEU ظرفیت داشتتند، این رقم نیمی از ۱۶۲۰۰۰ TEU کشتی‌های اوراقی در سال ۲۰۲۳ میلادی است.

بر این اساس  با دو برابر شدن نرخ حمل درماه‌های پایانی سال ۲۰۲۳ میلادی مالکان و اپراتور‌ها ترجیح دادند باتمام توان از کشتی‌های قابل اوراق برای حمل کالا استفاده کنند.

بدین ترتیب سال ۲۰۲۴ میلادی سال دستیابی مالکان به بهترین سطح قیمت‌ها غیر از سال‌های رونق استثنایی تقاضای پس از کووید در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی بود. به همین جهت صاحبان کشتی دارای  بهترین دلایل  برای حفظ کشتی‌های قدیمی خود بودند و کشتی‌ها را از صحنه اوراق دور نگه‌داشتند.

در پایان این گزارش آمده است کارشناسان و تحلیلگران برای سال گذشته میلادی به دلیل عواملی مانند پیر شدن ناوگان، مقررات سخت‌گیرانه‌تر زیست‌محیطی و غیره، پیش‌بینی کرده بودند با ورود سه میلیون TEU ظرفیت‌های جدید آمار اوراق کشتی‌های کانتینری فرسوده بالاتر برود، اما ارقام مورد انتظار محقق نشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار