به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از سایت Drewry؛ میانگین شاخص ترکیبی کانتینر در هفته منتهی به ۹ ژانویه با ۲ درصد افزایش به ازای هر کانتینر ۴۰ فوتی به ۳۹۸۶ دلار رسید این رقم ۶۲ درصد نسبت به دوران همهگیری کرونا (۱۰۳۷۷) دلار کمتر است، اما ۱۸۱ درصد از میانگین ۱۴۲۰ دلاری سال ۲۰۱۹ میلادی بالاتراست.
براساس این گزارش در هفته گذشته نرح حمل کانتینر از شانگهای به لس آنجلس ۶۴۷ دلار، از شانگهای به نیویورک ۶۴۰ دلار بالا رفت و به ترتیب به ۵۴۷۶ دلار و ۷۰۸۵ دلار رسید.
مؤسسه Drewry پیشبینی میکند با توجه به توافق احتمالی کارگران بارانداز آمریکایی و اعلام تعرفههای جدید ترامپ نرخ تجارت دریایی در اقیانوس آرام در هفتههای آینده بالا رود.
افزایش شاخص حمل فله خشک در بورس بالتیکاز سوی دیگر میانگین شاخص حملونقل فله خشک براساس گزارش هفته گذشته سایت مارین لینک در بورس بالتیک با افزایش مواجه شد. این شاخص از ابتدای سال ۲۰۲۵ میلادی با روند افزایشی مواجه شده است.
در هفته گذشته میانگین شاخص کلی کشتیهای کیپ سایز، پاناماکس، و سوپرا ماکس ۷۹ واحد بالا رفت و به ۱۰۴۸ واحد رسید. در این میان شاخص کشتیهای کیپ سایز با ۲۸۴ واحد افزایش به ۱۴۴۸ واحد رسید که از دسامبر سال ۲۰۲۴ میلادی تاکنون بیسابقه بود.میانگین درآمد این قبیل کشتیها ویژه حمل سنگ آهن و زغال سنگ با ۲۳۵۷ دلار افزایش به ۱۲۰۱۰ دلار رسید. محرک اصلی افزایش این شاخص و در آمد روزانه کشتیها معاملات سنگ آهن در چین بود.
در همین حال میانگین شاخص کشتیهای پاناماکس ویژه حمل ۶۰ تا ۷۰ هزار تُن زغال سنگ و غلات با ۳۹ واحد کاهش مواجه شده و به ۹۵۳ واحد رسید. میانگین درآمد روزانه آنها هم با کاهش ۳۵۷ دلاری رقم ۸۵۷۴ دلار را ثبت کرد.