به گزارش گروه بینالملل مانا و به نقل از ترید ویندز، انتظار میرفت که مازاد ظرفیت دریایی در سال ۲۰۲۴ میلادی به ۱۲ تا ۱۳ درصد برسد که از حدود ۹ درصد در سال ۲۰۲۳ میلادی بیشتر بود. اما انحرافات در مسیر دریای سرخ باعث شد افزایش سرعت مازاد کانتینری کُندتر شود.
بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۴ میلادی با وجود رشد قابل توجه ناوگان، مازاد ظرفیت به میزان قابل توجهی کاهش یافت. «دارون وادی»، تحلیلگر ارشد Dynamar، میگوید تخمین زده میشود که ظرفیت مازاد کشتیهای کانتینری در سال ۲۰۲۴ میلادی در حد ۳ تا ۴ درصد باقی بماند، اما در سال ۲۰۲۵ میلادی تحویل کشتیهای جدید دوباره ظرفیت مازاد را افزایش خواهد داد.
وی همچنین میگوید انتظار میرود که عرضه بیش از حد از ۳ تا ۴ درصد در سال ۲۰۲۴ میلادی به ۷ تا ۸ درصد در سال ۲۰۲۵ میلادی برسد. وی تاکید میکند که تخمینها از میزان ظرفیت واقعی قابل تحویل متفاوت است، اما با تحویل حدود ۲۲۰ فروند کشتی که مجموعاً حدود ۱.۹ میلیون TEU را شامل میشوند، نشاندهنده نرخ رشد ۳۳ درصدی ناوگان کشتیها است.
در ادامه این گزارش آمده است که ظرفیت ناوگان فعلی حدود ۲۹,۴۸۳,۳۸۰ TEU است و حدود ۱,۸۱۷,۷۰۶ TEU دیگر در سال آینده تحویل داده خواهد شد. با این حال، سن بیش از ۳ میلیون TEU کشتی تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی حدود ۲۰ سال یا بیشتر خواهد بود.
از سوی دیگر، ۱۰۰ فروند کشتی برای تحویل در بخش کشتیهای نئوپانامکس با ظرفیت ۱۴,۰۰۰ تا ۱۸,۰۰۰ TEU برنامهریزی شدهاند. ۷۵ کشتی دیگر بین ۷,۵۰۰ تا ۱۰,۰۰۰ TEU ظرفیت دارند و حدود ۴۴ مگا کشتی دیگر با ظرفیت بالای ۱۸,۰۰۰ TEU هستند. همچنین ۳۱ کشتی در بخش ۱۰,۰۰۰ تا۱۴,۰۰۰ TEU سفارش داده شده است.
وی در پایان یادآور میشود که عدم قطعیت در معادله عرضه و تقاضا ناشی از انحراف کشتیها در اطراف بنادر آفریقا بهجای عبور از دریای سرخ و کانال سوئز، به وجود آمده است.