۱۹ آذر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۲

هشتمین کشتی یخ‌شکن بزرگ هسته‌ای روسیه به آب افتاد

بزرگترین و قدرتمند‌ترین کشتی یخ‌شکن هسته‌ای جدید روسیه به نام YAKUTIYA آزمایشات دریایی خود را با حرکت از کارخانه کشتی‌سازی بالتیک در سن پترزبورگ با موفقیت آغاز کرد. با پیوستن این کشتی یخ‌شکن به ناوگان این کشور تعداد آنها به ۸ فروند رسید.
کد خبر: ۱۰۱۳۴۳

هشتمین کشتی یخ‌شکن بزرگ هسته‌ای روسیه به آب افتاد

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از بلومبرگ، تلاش‌های روسیه برای ساخت تعدادی یخ‌شکن با موانع و تأخیرهای بسیاری مواجه شده که به‌تدریج در حال رفع است. ناوگان یخ‌شکن موجود این کشور به زمان قبل از فروپاشی شوروی برمی‌گردد و نیاز فوری به جایگزینی دارد.

بر‌اساس این گزارش، تجدید ناوگان یخ‌شکن هسته‌ای روسیه با مشکلاتی روبه‌رو است و ساخت یخ‌شکن در یاردهای داخلی تا حد زیادی کاهش یافته است. اما تلاش‌ها برای انعقاد قرارداد ساخت با یاردهای ترکیه و یاردهای هندی که چهار فروند کشتی یخ‌شکن غیرهسته‌ای برای روسیه در دست ساخت دارند، به نتیجه رسیده است.

به گفته مقامات روسیه، برای استفاده در قطب شمال ده‌ها کشتی یخ‌شکن در سال‌های آینده مورد نیاز این کشور خواهد بود که تنها تعداد کمی از آن‌ها در حال ساخت است. کشتی یخ‌شکن جدید به سه فروند یخ‌شکن دیگر از همین نوع ملحق می‌شود. این یخ‌شکن‌ها مکمل چهار یخ‌شکن هسته‌ای قدیمی می‌باشند که در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۲۰۰۰ میلادی ساخته شده‌اند.

کشتی “یاکوتیا” بزرگ‌ترین و قدرتمندترین کشتی یخ‌شکن جهان است که در کارخانه کشتی‌سازی بالتیک، سن‌پترزبورگ ساخته شده است. این کشتی با یک نیروگاه هسته‌ای شامل دو راکتور آب تحت فشار و با اورانیوم غنی‌شده و دو ژنراتور توربو حرکت می‌کند.

بر‌اساس این گزارش، ناوگان یخ‌شکن هسته‌ای روسیه در اوایل دهه ۲۰۳۰ میلادی به حدود ۱۰ کشتی خواهد رسید، زیرا آخرین کشتی‌های کلاس Arktika وارد خدمت می‌شوند و کشتی‌های قدیمی‌تر مانند Taymyr، Vaygach و Yamal احتمالاً از رده خارج می‌شوند. ناگفته نماند تا زمانی که روسیه در سال‌های آینده برنامه‌های بعدی را آغاز و تأمین مالی نکند، ناوگان یخ‌شکن هسته‌ای این کشور در دهه ۲۰۳۰ گسترش بیشتری نخواهد یافت.

در ادامه، گزارش بلومبرگ اشاره می‌کند که گفته می‌شود یخ‌شکن‌های کلاس آرکتیکا دارای وزن بیش از حد هستند و آبخور آن‌ها از ۸.۷ متر به ۹.۳ متر افزایش می‌یابد، به گونه‌ای که استفاده از آن‌ها در آب‌های کم‌عمق دهانه رودخانه‌ها، یعنی جایی که برای اسکورت کشتی‌های تجاری در طول زمستان طراحی شده‌اند، با پیچیدگی خاصی مواجه است.

علی‌رغم مسائل مطرح شده، شرکت کشتی‌سازی بالتیک قصد دارد ساخت هفت کشتی کلاس آرکتیکا را در طول سال‌های آینده تکمیل کند که تجربه طولانی‌مدت این کشور در ساخت و راه‌اندازی یخ‌شکن‌های قدرتمند هسته‌ای را نشان خواهد داد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار