به گزارش گروه بینالملل مانا، مؤسسه آلفا لاینر در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که در هفته پایانی ماه اکتبر ۲۰۲۴ میلادی، کشتیهای با سایز ۴۰۰۰ TEU نسبت به دیگر کشتیهای با ظرفیت ۱۰۰۰ تا ۸۵۰۰ TEU از موقعیت بهتری برخوردار بودند.
بدین ترتیب، علیرغم بحران دریای سرخ، شرایط برای این قبیل کشتیها عادی بوده و انحراف کشتیها به سمت دماغه امید نیک نهتنها تقاضا را کاهش نداد بلکه آن را افزایش داد، به گونهای که بارگیری بیش از حد انتظار بود. در این مدت، بازار اجاره کشتی کمبودی از بابت کشتیها نداشت. نرخ اجاره کشتیهای با ظرفیت ۱۰۰۰ TEU از ۱۵ تا ۲۹ اکتبر از ۱۳۵۰۰ دلار به ۱۴۰۰۰ دلار رسید.
نرخ اجاره روزانه کشتیهای ۴۰۰۰ TEU از ۴۸۰۰ دلار به ۵۰۰۰ دلار افزایش یافت و کشتیهای ۵۶۰۰ TEU و ۸۵۰۰ TEU به ترتیب در حدود ۵۸۰۰۰ دلار و ۷۲۰۰۰ دلار تثبیت شدند.
در این مدت، شرکت "وان" کشتیهایی با ظرفیت ۶۶۱۲ TEU با نرخ روزانه ۴۱۰۰۰ دلار اجاره داد که قرارداد دو ساله آنان نیز منعقد شد. تحلیلگران آلفا لاینر معتقدند روزهای خوبی برای کشتیهایی با ظرفیت ۴۱۰۰ تا ۵۲۹۹ TEU در پیش است.
در این راستا، کشتیهایی با ظرفیت ۱۴۳۰ TEU به نرخ ۵۵۰۰۰ دلار در روز برای مدت یکسال به شرکت یانگ مینگ اجاره داده شدند. نکتهای که تحلیلگران آلفا لاینر از آن غافل نماندهاند، این است که کشتیهای با سایز کوچک و متوسط اغلب با قراردادهای طولانیمدت ۶ ماه تا یک سال یا دو سال اجاره میشوند، بهطوریکه نرخ اجاره برای کشتیهایی با ظرفیت ۴۲۵۰ TEU حدود ۳۸۰۰۰ دلار بوده است.
یکی از دلایل بالابودن نرخ اجاره این کشتیها، محدود بودن تعداد آنهاست، چون سفارشدهندگان بیشتر به سمت ساخت کشتیهای بزرگ روی آوردهاند. شرکت مرسک اخیراً یک کشتی با ظرفیت ۳۴۰۰ TEU برای مدت ۳۰ ماه با ۳۰۰۰۰ دلار اجاره کرده و شرکت OOCL کشتیهایی با ظرفیت ۲۸۰۰ TEU برای مدت ۳۶ ماه به ارزش ۳۲۰۰۰ دلار اجاره داده است.
کشتیهایی با ظرفیت ۲۵۰۰ TEU با قیمت ۲۰۰۰۰ دلار برای ۱۲ ماه و ۲۵۰۰ دلار برای ۲۴ ماه اجاره داده شدند. تقاضا برای کشتیهای ۱۵۰۰ تا ۱۹۰۰ TEU همچنان بالا بوده و در هفته آخر اکتبر از وضعیت خوبی برخوردار بود.
در این ارتباط، کشتیهایی با ظرفیت ۱۸۰۰ TEU به میزان ۲۴۰۰۰ دلار اجاره داده شدند و کشتیهای ۱۱۰۰ TEU برای مدت یکسال با ۱۷۰۰۰ دلار اجاره شدند. کشتیهایی با ظرفیت ۱۴۴۰ TEU برای مدت ۱۲ ماه به قیمت ۱۶۵۰۰ دلار اجاره داده شد.
نرخ کمتر از ۱۴۰۰۰ دلار برای کشتیهایی با ظرفیت ۱۰۰۰ TEU در پایان اکتبر به چشم نمیخورد. در پایان گزارش آلفا لاینر آمده است که بازار برای کشتیهای کوچک و متوسط همچنان پر رونق است.