به گزارش گروه بینالملل مانا و به نقل از مؤسسه آلفالاینر، سوخت LNG همچنان توانسته است جایگاه خود را به عنوان انتخاب اصلی برای حاملهایی که در مسیر کربنزدایی هستند، تثبیت کند و در حال حاضر به عنوان سوخت محبوب کشتیها شناخته میشود.
براساس این گزارش، سفارشهای ساخت با سوخت متانول تنها ۲۱ درصد از سفارشهای ظرفیت جدید را در سال ۲۰۲۴ میلادی به خود اختصاص دادهاند که نسبت به ۵۱ درصد ثبت شده در سال ۲۰۲۳ میلادی کاهش چشمگیری نشان میدهد. به عقیده تحلیلگران مؤسسه آلفالاینر، به دلیل هزینههای فرآوری بالاتر از سطح پیشبینی شده برای سوخت متانول و تأخیر در تدارک و تهیه تجهیزات و مواد اولیه، نگرانیها در مورد کمبود عرضه متانول در سال جاری افزایش یافته است که این موضوع به عنوان زنگ خطری برای سالهای آینده باید جدی گرفته شود.
براساس این گزارش، در سال ۲۰۲۴ میلادی سفارش ساخت ۲۶۴ فروند کشتی در همه بخشهای صنعت دریایی در حال شکلگیری یک رکورد جدید است که از بین آنها ۷۷.۵ درصد از ظرفیت سفارش داده شده در رتبههای سوخت سبز طبقهبندی میشود. سوخت LNG بیشترین تعداد کشتیها را به خود اختصاص داده است.
در پایان گزارش آلفالاینر آمده است که سفارشات کشتی با سوخت LNG به طور قابل توجهی سوخت متانول را در سال ۲۰۲۴ میلادی تحتالشعاع قرار داده است و نگرانیها در مورد دسترسی نداشتن صاحبان کشتی به سوخت متانول سبز در آینده به وضوح در سفارشات جدید شرکتهای حمل و نقل در سال جاری لحاظ شده است.