به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از ترید ویندز، ابتدا عبور از این مسیر غیرممکن به نظر میرسید اما در حال حاضر یک مسیر میانبر برای اتصال بنادر روسیه به چین به شمار میرود.
براساس این گزارش، کشتی کانتینری با حمل ۴۸۹۰ کانتینر ۲۰ فوتی استاندارد جدیدی را در عبور از قطب شمال رقم زد. این در حالی است که پیش از این فقط کشتیهایی با ظرفیت ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تیاییو از آن عبور میکردند.
مدت سفر این کشتی از دریای بالتیک تا شانگهای با سرعت ۱۶ گره دریایی ۸ هزار مایل میباشد که ۴ هزار مایل کوتاهتر از کانال سوئز است. در ادامه گزارش آمده است انحراف کشتیها از دریای سرخ به سمت آفریقا حدود ۴ هزار مایل به سفر دریایی میافزاید.
از دید کارشناسان مسیر دریای شمال میتواند در بخشی از سال اروپا را به آسیا و بالعکس متصل کند. به همین جهت اپراتورها به این مسیر به عنوان یک فرصت نگاه میکنند.