آیا چین و پروژه جاده ابریشم جدیدش که سالها مورد انتقاد غربیها بود، امروز به خاطر بحران دریای سرخ مورد توجه آنها قرار گرفته؟ این یادداشت پاسخی است به سوالها در این خصوص.
قبض انبار رسید کتبی است که مرجع تحویل گیرنده کالا پس از تحویل آن از حمل کننده صادر و به صاحب کالا تحویل میدهد. در بندر شهید رجایی قبض انبار بخش صادرات توسط مرجع تحویل گیرنده صادر و به مشتری تحویل میشود. در بخش واردات و قسمت فله و جنرال کارگو قبض انبار توسط مرجع تحویل گیرنده صادر شده و به شرکت حمل تحویل داده میشود تا بعد از مراجعه صاحب کالا به آنها و پرداخت هزینهها و گرفتن ترخیصیه قبض انبار مهر شده و به صاحب کالا تحویل شود. در بخش کانتینر هم تا سال 1394 صاحب کالا بعد از گرفتن ترخیصیه از شرکت حمل به سالن خدمات اداره بندر شهید رجایی مراجعه میکرد و قبض انبار را تحویل میگرفت. بعد از این تاریخ به شرکت های کشتیرانی در وبسایت سیستم کنترل کانتینر اداره بندر شهید رجایی دسترسی داده شده که خودشان قبض انبار را صادر و چاپ و به صاحب کالا تحویل دهند. این کار نه تنها وظیفه قانونی شرکت حمل نیست بلکه هزینههای سنگین و بعضاً جبران ناپذیری برای شرکت های کشتیرانی داشته و با منافع آنها در تعارض است. این مطلب به بررسی این موضوع میپردازد.
شبه نظامیان حوثی یمن بار دیگر قول دادند عبور امن کشتیهای چینی و روسی از دریای سرخ را تضمین میکنند.
در سالهای اخیر، تمایلات برای کاربرد هیدروژن در صنعت کشتیرانی دریایی از سوخت کشتیها گرفته تا منبع تأمین برق و سایر موارد، با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانهای افزایش یافته است. در همین راستا، بندر گوتنبرگ سوئد در حال آمادهسازی زیرساختهای لازم برای راهاندازی پروژه جدیدی سوخت هیدروژنی در کشتیرانی دریایی، از طریق یک سیستم نوآورانه است که استفاده از هیدروژن را با بهرهمندی از انرژی ساحلی ترکیب میکند. این یک پروژه مشترک بین تعدادی از شرکتهای داخلی، با همکاری شرکت سوئیسی و یک شرکت ایرلندی است.
سفارشهای جدید، تحویل شده و خرید کشتی توسط یونانیها در سال گذشته میلادی نسبت به سالهای قبل بیش از ۵۰ درصد رشد داشته است.
بندر لنگه از مهمترین بنادر در کرانه شمالی خلیجفارس است که در دورههای متعدد فرهنگی – تاریخی مورد توجه بوده و شواهد متعدد باستانشناسی و منابع باستانشناسی در این خصوص بدین موضوع اشاره دارند.
این موتور غولپیکر توسط شرکت فنلاندی وارتسیلا طراحی شده تا نیروی محرکه کشتیهای باربری عظیم در سراسر دنیا باشد.
علیرضا چشم جهان در حاشیه همایش بین المللی اقتصاد دریامحور ایران در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: کلیه ظرفیت های ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای ترانزیت و ترانشیپ در حال استفاده است.
وی با بیان اینکه توسعه سواحل مکران جزو تاکیدات مقام معظم رهبری است، اظهار داشت: تأمین تجهیزات برای سرعت دهی تخلیه و بارگیری و پذیرش کشتیهای بزرگ در چابهار بسیار مهم است.