۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۰

پیش‌بینی کاهش نرخ حمل کانتینر ۴۰ فوتی در مسیر اقیانوس آرام

نرخ حمل کانتینر ۴۰ فوتی در پی افزایش بی رویه همزمان با بحران دریای سرخ بر‌اساس پیش بینی کارشناسان در ماه‌های آینده کاهش خواهد یافت. علت آن نیز مذاکره بین مدیران خطوط کشتیرانی، اپراتور‌ها و صاحبان کالا برای انعقاد قرارداد سالانه در مسیر اقیانوس آرام است.
کد خبر: ۹۸۸۳۸

پیش‌بینی کاهش نرخ حمل کانتینر ۴۰ فوتی در مسیر اقیانوس آرام


به گزارش گروه بین‌الملل مانا، بر‌اساس گزارش کانتینر‌نیوز ناوگان  کانتینری Linerlytica اعلام کرد: زمینه کاهش نرخ حمل کانتینر ۴۰ فوتی در ماه می‌بر‌اساس ارزیابی کارشناسان و بررسی شاخص حمل کانتینر شانگ‌های SCFI صورت می‌گیرد.

به گفتۀ «Simon Heaney» تحلیلگر دریایی، متوسط کاهش نرخ حمل کانتینر ۴۰ فوتی دراوایل  فوریه به ازای هر جعبه کانتینر ۹۴ دلار بالا رفت که این رقم افزایشی در ماه مارس به ۱۴۱ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوتی رسید؛ اما در حال حاضر نرخ‌ها به طور متوسط با کاهش  ۷۰ دلاری به ازای هر کانتینر ۴۰ فوتی رسیده است.

Drewry و Linerlytica با بررسی‌های انجام شده اعلام کردند صاحبان خطوط کشتیرانی و اپراتور‌ها همچنین صاحبان کالا در حال مذاکره هستند تا با قرارداد‌های یکساله‌ای که بسته خواهد شد نرخ‌ها بین ۱۰ تا ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

در همین حال کارگزار کشتی Braemar گفت: در حال حاضر شاخص اصلی حمل‌و‌نقل که پیش از این لحظه‌ای فزایش می‌یافت به ثبات نسبی رسیده و از فرسایش ملایم تری برخوردار است.

وی در ادامه گفت: انتظار داریم که در ماه می‌شاهد کاهش نرخ‌های نقطه‌ای و ادامه آن تا پایان سال باشیم.

تحلیلگر Linerlytica معتقد است: با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها، همکاری شرکت‌های کشتیرانی، مالکان کشتی و اپراتور‌ها بازار با تقاضای قوی روبه‌رو شده که همین کار تا حدودی به کاهش نرخ‌ها منجر گشته است؛ اما نرخ‌های اجاره کشتی‌ها همچنان در سطح بالا قرار دارند.

به هر حال نرخ ها‌ی گیج کننده‌ای که در اوایل بحران دریای سرخ شاخص حمل‌و‌نقل کانتینری را تحت تأثیر قرار داد هم‌اکنون  روند مثبت تری دارد.

«Darron Wadey»، تحلیلگر Dynamar نیز معتقد است: نرخ‌ها در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ میلادی و اواخر ۲۰۲۳ میلادی روز به روز بالا رفتند، اما از ماه مارس به بعد شاخص حمل‌و‌نقل کانتینر با کاهش ۱۳ درصدی مواجه شد که بیانگر حل اختلافات بین مشتریان کالا و اپراتور‌های کشتی بود.

وی در ادامه خاطر‌نشان ساخت: شاخص اروپا، مدیترانه به طور متوسط ۲۳ درصد پایین آمد، اما شاخص درون آسیا به طور میانگین ۲۲ درصد بالا رفت.

در همین حال شاخص حمل‌و‌نقل کانتینری چین که نسبت به سایر شاخص‌ها ناپایدار بود در ماه فوریه حدود ۶۰ درصد بالا رفت، اما در دو ماه اخیر حدود ۳۰ درصد پایین آمده است.

«Simon Heaney» تحلیلگر ارشد دریایی گفت: در حال حاضر شاخص جهانی ترکیبی دریوری (WCI) با شاخص NCFI و CCFI مطابقت کامل دارد که نشان می‌دهد لغزش‌های دوازده هفته‌ای اخیر در ماه می‌به حالت عادی برگشته و به احتمال زیاد تعیین نرخ‌ها با کاهش مواجه خواهد شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار