۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۶
مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد:

بازیافت کشتی‌ها توسط ۱۰ سایت دارای مجوز محیط زیست

امید صدیقی گفت: ۱۰ سایت متقاضی برای اسقاط کشتی‌ها شامل ۷ سایت در جنوب و ۳ سایت در شمال مشخص و در حال ارزیابی برای دریافت مجوز‌های نهایی زیست محیطی هستند.
کد خبر: ۹۸۹۱۶

بازیافت کشتی‌ها توسط ۱۰ سایت دارای مجوز محیط زیست

امید صدیقی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: دو منبع عمده آلودگی دریایی وجود دارد که یکی با منشا دریایی مثل سکو‌های نفتی، انتقال نفت و گاز، تردد کشتی‌ها و دیگری آلودگی‌هایی با منبع خشکی ناشی از آلودگی پسکرانه‌ها مثل فعالیت منابع آلاینده صنعتی و فاضلاب‌ها است که از بالا دست به دریا ورود می‌کنند.

مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، ادامه داد: یکی از مهمترین منابع آلودگی دریایی در حال حاضر به موضوع اسقاط کشتی‌ها مربوط می‌شود که با توجه به افزایش عمر ناوگان‌های دریایی کشور این امر در حال گسترش است.

وی افزود: در همین راستا و به منظور حفاظت از محیط زیست دریایی، طرح ضابطه‌مند کردن و ساماندهی اسقاط کشتی‌ها در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت که بر اساس آن دستورالعمل محیط زیستی اسقاط شناور‌ها تهیه و در سال ۱۴۰۱ از طرف مقام عالی سازمان به تمام دستگاه‌ها ابلاغ شد.

مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: اسقاط کشتی‌های فرسوده و غرق شده تاکنون به صورت پراکنده انجام می‌شد، اما با تهیه و ابلاغ این دستورالعمل قانونمند شده است.

وی درباره سامان‌دهی و نظام‌مند کردن فعالیت اسقاط شناور‌ها مطابق ضوابط و دستورالعمل‌های محیط زیست، گفت: همچنین سایت‌های کشتی‌سازی و تعمیر شناور‌ها که زیر‌ساخت‌های اولیه برای عملیات اسقاط را داشتند و متقاضی اسقاط کشتی‌ها بودند، بررسی و مشخص شد.

به گفته صدیقی، الزامات و ضوابط محیط زیستی برای تکمیل زیر‌ساخت و پوشش ضوابط به این سایت‌ها ابلاغ شد و طی پیگیری‌های صورت گرفته طی یکسال گذشته، برخی از این سایت‌ها بخش عمده زیر‌ساخت‌ها را تکمیل و الزامات را پوشش داده و به زودی با تکمیل برخی موارد باقیمانده، مجوز بازیافت شناور‌ها را دریافت خواهند کرد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، یادآور شد:  بر این اساس ۱۰ سایت متقاضی برای اسقاط کشتی‌ها شامل ۷ سایت در جنوب و ۳ سایت در شمال مشخص و در حال ارزیابی برای دریافت مجوز‌های نهایی زیست محیطی هستند.

صدیقی بیان داشت: سایت‌های مذکور نیازمند وجود زیرساخت‌های خاص، طرح مدیریت پسماند، گواهی مدیریت زیست محیطی، سیستم تصفیۀ پساپ، حوضچه بتنی برای اسقاط کشتی و ایجاد محیط ایزوله برای جلوگیری از ورود ضایعات به دریا و ... هستند.  

مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، تأکید کرد: سایت‌های اسقاط کشتی مستقر در خوزستان و بوشهر پیشرفت خوبی در تکمیل زیرساخت‌های لازم و ایجاد شرایط برای اخذ مجوز نهایی داشته‌اند و مابقی سایت‌ها نیز به زودی شرایط اخذ مجوز را فراهم خواهند کرد.

وی تأکید کرد: با آغاز به کار ۱۰ سایت دارای مجوز اسقاط کشتی از اسقاط‌های غیر‌مجاز جلوگیری شده و بازیافت تمام شناور‌های فرسوده به سایت‌های مجاز هدایت می‌شوند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار