۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۵

کاهش ۵۰ درصدی نرخ حمل روزانه تانکر‌های نفتی

نرخ حمل روزانه تانکر‌های نفتی که در مارس ۲۰۲۳ میلادی تا سطح ۱۰۰ هزار دلار رسیده بود با تنش‌های ژئوپولیتیکی خاورمیانه در حال حاضر بین ۵۰ تا ۶۰ هزار دلار در نوسان است.
کد خبر: ۹۸۸۴۱

کاهش ۵۰ درصدی نرخ حمل روزانه تانکر‌های نفتی

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از hellenicshippingnews؛ اگرچه در پی  بحران دریای سرخ و جنگ اسرائیل و غزه  قیمت نفت تا حدودی بالا رفت، اما نرخ اجاره نفتکش‌ها حالت نزولی به خود گرفت.

به گفتۀ یک کارگزار کشتی، بررسی کارشناسان از وضعیت نرخ اجارۀ تانکر نفتی در یکسال اخیر نشان می‌داد قیمت‌ها نسبت به سال ۲۰۲۳ میلادی از سطح ۹۰ تا ۱۰۰  هزار دلار فراتر می‌رود، اما در حال حاضر (آوریل ۲۰۲۴) نرخ‌ها به حدود ۵۰ هزار دلار کاهش یافته است.

 بدین ترتیب قیمت تانکر‌های VLCC، سوئز‌مکس و افرا‌مکس که در سال ۲۰۲۳ میلادی تا صد هزار دلار رسیده بود در حال حاضر در حوالی ۵۰ تا ۶۰ هزار دلار حتی ۴۰ هزار دلار دور می‌زند.

به گفته کارگزار کشتی Xclusiv افزایش تنش‌ها در خاور‌میانه و بحران دریای سرخ شرایط نامطلوبی برای تانکر‌های نفتی به وجود آورده و در عوض به حاملان گاز LPG و LNG کمک کرد.  

بر‌اساس ارزیابی کارشناسان وضعیت ناوگان نفتکش جهان در یک نوع بلاتکلیفی است، زیرا با توجه به تحولات انجام شده در خاور‌میانه نگرانی‌هایی که در مورد تحریم نفتی از سوی آمریکا مطرح می‌شود ممکن است بر عرضه و حمل نفت تأثیر بگذارد.

اگرچه خرید نفت توسط چین از سوی آمریکا محدود شد، اما این کشور به راحتی نسبت به خرید نفت روسیه اقدام می‌کند و ۵۰ درصد واردات نفت روسیه به پالایشگاه‌های مستقل چین راهی می‌شود.  

از سوی دیگر آمریکا تحریم نفتی و گازی گسترده‌ای علیه ونزوئلا اعمال کرده که در کاهش  نرخ حمل نفت تأثیر‌گذار است.

تأثیر نهایی چالش‌های خاور‌میانه بر بازار نفت در حال حاضر نا‍‌مشخص است، زیرا تأثیر متقابل عوامل ژئوپلیتیک و واقعیت اقتصادی بازار نفت را شکل می‌دهد، اما در این میان چین و هند همچنان به عنوان بزرگترین مصرف کنندۀ نفت آسیا نسبت به خرید نفت اقدام می‌کنند.  

در پایان این گزارش آمده نرخ اجاره روزانۀ تانکر نفتی در ماه مارس و می ۲۰۲۳ میلادی روند صعودی  به خود گرفت که تا اکتبر و  دسامبر ۲۰۲۳ میلادی ادامه داشت همچنین در ژانویه، فوریه و مارس ۲۰۲۴ میلادی همچنان بین ۵۰ تا ۶۰ هزار دلار در روز نفت حمل می‌شد، اما در آوریل ۲۰۲۴ میلادی نرخ حمل نفت توسط تانکر‌های نفتی VLCC، سوئز‌مکس و افرامکس به رقم ۴۰ هزار دلار رسید.

 

کاهش ۵۰ درصدی نرخ حمل روزانه تانکر‌های نفتی

ارسال نظرات
آخرین اخبار