۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۱

چین پیشرفته‌ترین کشتی یخ‌شکن دنیا را برای مأموریت‌های قطب جنوب می‌سازد

چین پیشرفته‌ترین کشتی یخ‌شکن با سوخت سبز را که قادر است یخ‌هایی با ضخامت ۲ متر را بشکند برای تردد در قطب جنوب راه‌اندازی می‌کند.
کد خبر: ۹۹۹۹۹

چین پیشرفته‌ترین کشتی یخ‌شکن دنیا را برای مأموریت‌های قطب جنوب می‌سازد

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از خبرگزاری چاینا دیلی؛ چین در حال تسریع ساخت نسل بعدی یخ‌شکن تحقیقاتی سنگین است که نشان‌دهنده ارتقای قابل توجهی در قابلیت‌های تحقیقاتی قطبی چین خواهد بود.

«وو گانگ»، طراح ارشد در مؤسسه طراحی و تحقیقات دریایی چین، در مورد این یخ‌شکن گفت: این پیشرفت تأکیدی بر گسترش سریع علوم قطبی در چین است که این علم قبلاً تحت سلطه کشورهایی مانند روسیه، کانادا و آمریکا بوده است. دولت چین منابع قابل توجهی را به این پروژه اختصاص داده است که اکنون در مراحل پایانی تحقیق و توسعه هستند.

وو گانگ در ادامه افزود: این یخ‌شکن جدید توانایی شکستن یخ با ضخامت بیش از ۲ متر را دارد و انرژی خود را از سوخت‌های سبز تأمین، و هیچ آلاینده‌ای در طول عملیات خود باقی نمی‌گذارد.

این کشتی برای انجام مأموریت‌های طولانی‌مدت در چالش‌برانگیزترین محیط‌های قطبی طراحی شده است و به طور قابل توجهی ظرفیت چین را برای حفظ تحقیقات علمی در طول سال در این مناطق دورافتاده افزایش می‌دهد.

چین در حالی از این یخ‌شکن رونمایی می‌کند که به گسترش ناوگان کشتی‌های خود با قابلیت حمل در قطب شمال با سرعت قابل توجهی ادامه می‌دهد. بر‌اساس این گزارش، تابستان امسال چین سه یخ‌شکن به قطب شمال فرستاد که از جمله آن‌ها Xue Long 2، پیشرفته‌ترین یخ‌شکن چین، است. این حرکت جاه‌طلبی‌های قطبی این کشور را به سرعت در حال رشد نشان می‌دهد.

سرعتی که چین با آن ناوگان یخ‌شکن خود را ساخته است قابل توجه است. ساخت یخ‌شکن Ji Di Tan Suo San Hao تنها در دو سال به پایان رسید.

«وو گانگ» تاکید کرد که یخ‌شکن جدید پس از تکمیل، نشان‌دهنده ارتقای قابل توجهی در قابلیت‌های تحقیقاتی قطبی چین خواهد بود. وی با تأکید بر اهمیت استراتژیک کشتی جدید گفت: این کشتی به ما امکان دسترسی به هر نقطه از مناطق قطبی را می‌دهد و می‌توانیم تا زمان نیاز آنجا بمانیم.

این گزارش همچنین اشاره دارد که گارد ساحلی آمریکا، که زمانی نیروی مسلط در منطقه بود، با ورود یخ‌شکن‌های چین و روسیه با شکست‌های بسیاری مواجه شده است. یخ‌شکن Polar Star، تنها یخ‌شکن آمریکا، در اسکله خشک باقی مانده و کشتی Healy، به دلیل آتش‌سوزی ماه گذشته مجبور به توقف مأموریت خود در قطب شمال شد.

در این راستا، گارد ساحلی آمریکا به دنبال خرید یخ‌شکن تجاری Aiviq به عنوان یک جایگزین است که برای خرید آن ۱۲۵ میلیون دلار بودجه توسط کنگره تخصیص داده شده است اما تاکنون هیچ اقدام مشخصی اعلام نشده است. با ناتوانی آمریکا برای حفظ حضور در قطب شمال، پیشرفت‌های چین بیش از پیش چشمگیر شده است. لازم به ذکر است این وضعیت در پی راه‌اندازی اخیر یخ‌شکن روسیه به نام Combat Icebreaker برای چین نگران‌کننده می‌شود.

براساس این گزارش، آمریکا تنها کشور قطب شمال نیست که با شکست‌های جدی مواجه است. ساخت کشتی‌های جدید کانادا با تأخیر زیاد و مازاد بودجه مواجه شده است و کانادا دارای تعداد محدودی یخ‌شکن متوسط جدید است که برای گشت‌زنی ۱۶۲,۰۰۰ کیلومتری خط ساحلی قطب شمال کافی نیست. با ناوگان پیر و سال‌ها تأخیر در برنامه یخ‌شکن سنگین، کانادا به طرز تأسف‌باری از تعهدات ناتو عقب افتاده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار