۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۷

بحران دریای سرخ به کام اجاره دهندگان کشتی‌های کوچک کانتینری

اجاره دهندگان کشتی‌های کانتینری کوچک در دوران بحران دریای سرخ از سود‌آوری خوبی برخوردار شدند به گونه‌ای که کمترین نرخ اجاره کشتی‌های کوچک ۱۰۰۰ teu با ۱۴۵۰۰ دلار در روز شروع شده و تا ۷۲۰۰۰ دلار در روز برای کشتی‌های ۸۵۰۰ teu ادامه دارد.
کد خبر: ۹۹۷۵۲

بحران دریای سرخ به کام اجاره دهندگان کشتی‌های کوچک کانتینری

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، مؤسسه آلفا لاینر با بررسی نرخ اجاره کشتی‌های کوچک و متوسط در محدوده زمانی ۱۲ روزه یعنی از ۹ جولای تا ۲۳ جولای ۲۰۲۴ میلادی گزارش داد نرخ‌ها هیچ روند نزولی را طی نکرده بلکه همچنان بالا است.  

در این گزارش آمده است اگرچه بازار اجاره کشتی با شروع تابستان آرام شده است، اما این دلیل بر کاهش نرخ‌ها نیست، چون به نظر می‌رسید با ادامه بحران دریای سرخ نرخ‌ها افزایش یا حداقل در این سطح تثبیت خواهند شد.

بر این اساس اپراتور‌ها برای اجاره کشتی‌های کوچک و متوسط سعی می‌کنند قراردادی عمل کنند تا اینکه با نرخ‌های نقدی کشتی اجاره کنند.

بدین ترتیب تا زمانی‌که تقاضا برای کالا وجود دارد نرخ‌ها همچنان بالا خواهد بود، تحلیلگران آلفا لاینر اعتقاد دارند حتی تحویل ۱.۳ میلیون teu کشتی کانتینری در ۶ ماهه اول سال جاری میلادی نتوانست جلوی بالا رفتن اجاره  را بگیرد، زیرا ظرفیت این کشتی‌ها بالا است و امکان طی کردن مسیر از آسیا به اروپا و آمریکا از طریق دماغه امید نیک را ندارند.  

تحلیلگران آلفا لاینر به نرخ‌های بررسی شده از ۹ تا ۲۳ جولای بسنده نمی‌کنند بلکه در ادامه بررسی‌ها به ارقام بالاتر نیز می‌رسند.  

برای مثال خط کشتیرانی فرانسه چندی پیش یک کشتی ۸۰۳۰ teu به نام MELBOURNE BRIDGE را برای مدت ۳ ماه به ازای هر روز ۱۰۰ هزار دلار اجاره کرد. همین مسأله باعث شده تا مالکان دست به سفارش ساخت کشتی‌های جدید بزنند. در این راستا چندی پیش شرکت Marinakis شش کشتی ۸۴۰۰ teu را به چین سفارش داد.

درحال حاضر کشتی‌هایی با تناژ ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ teu کانتینر از محبوبیت خاصی برای اجاره برخوردارند  چراکه نرخ اجاره نقدی آن‌ها حدود ۳۰ هزار دلار است. اما شرکت OOCL چند فروند از این سایز کشتی‌ها را به مدت ۲۴ ماه ۲۶۰۰۰ دلار اجاره کرده است.  

پیش‌بینی تحلیلگران آلفا لاینر بر این نکته استوار است که نرخ کشتی‌ها در سایز‌های ۱۲۵۰ تا ۱۴۹۹ TEU خواه ناخواه افزایش می‌یابد، زیرا قرارداد‌های چنین کشتی‌هایی برای ۱۲ ماه کمتر از ۱۸۰۰۰ دلار نیست.

جالب‌ترین موضوعی که تحلیلگران آلفا لاینر بدان دست یافته‌اند آن است که در صورتی‌که اجاره دهندگان کشتی از مقصد کشتی با خبر باشند نسبت به بالا بردن نرخ‌ها تلاش می‌کنند به تعبیری اجاره کشتی‌ها از مبدأ آسیا به مقصد آسیا از یک نرخ برخوردار است و نرخ روزانه اجاره از آسیا به اروپا و یا آمریکا نیز نرخ دیگری دارد که بالاتر است.

به طور کلی در حال حاضر کوچکترین و کم حجم‌ترین نرخ اجاره کشتی کمتر از ۱۰ هزار دلار نیست.

تحقیقات آلفا لاینر به نقل از مؤسسه Centrans آسیا نشان می‌دهد کشتی‌ها در محدوده تناژ ۶۹۸ TEU نیز در حال حاضر برای مدت ۴  تا ۵ ماه ۱۰ هزار دلار اجاره داده می‌شود.

بدین ترتیب از دید تحلیگران آلفا لاینر با ادامه بحران دریای  سرخ اجاره کشتی‌ها همچنان با بحران افزایش نرخ‌ها روبه‌رو خواهند شد.

 

بحران دریای سرخ به کام اجاره دهندگان کشتی‌های کوچک کانتینری

 

بحران دریای سرخ به کام اجاره دهندگان کشتی‌های کوچک کانتینری

 

بحران دریای سرخ به کام اجاره دهندگان کشتی‌های کوچک کانتینری

ارسال نظرات
آخرین اخبار