به گزارش مانا از بندرعباس، بر اساس گزارش منتشر شده در وبسایت ایزوایکو، از همان لحظه اول اعلام حادثه، تیم ایمنی ایزوایکو وارد عملیات نجات شد و به کمک افرادی که داخل شناور بودند، شتافت. ساعت ۱۶:۰۰ روز حادثه جلسه اضطراری مشترکی میان مدیران و معاونین ایزوایکو با فرماندهان نیروی دریایی تشکیل شد که ضمن بررسی ابعاد مختلف حادثه و راههای نجات ناو سهند، از طرف امیر دریادار ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و دکتر ضربی مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره ایزوایکو تقسیم کار انجام و کارگروه نجات مشخص شد.
مدیرعامل ایزوایکو در شرایطی مصمم به بازگردانی ناو سهند بود و توان و تجهیزات این مجتمع را جهت نجات ناو سهند به کار گرفت که بسیاری از مهندسان و صاحب نظران صنایع دریایی ایران و جهان بر این باور بودند که ناو سهند قابل بازگشت نیست، اما مدیران و مهندسان ایزوایکو با عزمی راسخ هم قسم شده بودند تا این عملیات را به سرانجام برسانند.
سرانجام بعد از ۱۴ روز تلاش شبانه روزی در بدترین شرایط آب و هوایی و گرمترین روزهای سال، بدون هیچگونه حادثهای و در ایمنی کامل ناو سهند سر از آب بیرون آورد و در حوض خشک ایزوایکو جهت بازسازی پهلو گرفت.
امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده کل نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سلمان ضربی مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره ایزوایکو بصورت شبانه روزی و در تمامی مراحل عملیات ناو سهند که با تلاش مهندسان ایزوایکو و نیروی دریایی ارتش صورت گرفت حضور داشته و شانه به شانه سایر مهندسان عملیات نجات را رهبری کردند.
لازم به ذکر است، روز حادثه مدیرعامل ایزوایکو در مصاحبهای به همکاری تجهیزاتی این مجتمع با واحدهای مهندسی دریایی نیروی دریایی ارتش به منظور بازگرداندن این ناوشکن به وضعیت عادی اشاره و افزوده بود امکان تعمیرات و عملیاتی سازی مجدد این شناور وجود دارد؛ که نشان از اعتماد وی به توان فنی و تجهیزات پیشرفته ایزوایکو دارد.
در همین رابطه مهندس عزیزی، مدیر گروه شناورهای بزرگ مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) با اشاره به اقدامات این شرکت در عملیات نجات ناو سهند گفت: با تقسیم کاری صورت گرفته، کارگروههایی تشکیل شد و بدین صورت ایزوایکو تمام پشتیبانی و مسائل لجیستیکی که در اسکله داشت را، در اختیار این عملیات قرار داد.
وی افزود: سه دستگاه جرثقیل ۲۵۰ تن، لودر، جرثقیل زرافه ای، دستگاه موبایل ۶۰ تن، بوژی، بویانسی تانک، چهار دستگاه پانتون، شش دستگاه ۱۶ اینچ تخلیه آب، سه دستگاه کانکس، دو کانتینر، لیفتراک، بارج ۱۰.۰۰۰ تن، شاهینهای ۲۵۰ تن، ۱۲۰ تن و ۹۰ تن، زیرساخت اسکله، برق، لاین هوای فشرده، دو عدد کمپرسور ۷۰۰ متر مکعب، کمپرسور سیار و… بخشی از تجهیزاتی است که با دستور مدیرعامل ایزوایکو به صورت شبانه روزی در این عملیات مورد استفاده قرار گرفت تا عملیات در کوتاهترین زمان ممکن به سرانجام برسد. عزیزی در ادامه به استفاده از لاین هوای فشرده با استفاده از دو دستگاه کمپرسور با ۷۰۰ متر مکعب در ساعت دبی خروجی از سوی ایزوایکو اشاره کرد که عملیات هوا رسانی را به تیمهای غواصی برعهده داشت که نقش حیاتی در راه اندازی لیفتینگ بگها داشت و اگر این امکانات نبود آنها مجبور بودند از کمپرسورهای سیار بسیاری استفاده کنند که باعث کندی پیشرفت عملیات و بروز چالشهای جدی میشد.
عزیزی افزود: خدا را شاکریم که این اتفاق بزرگ رقم خورد و با یک همدلی مثال زدنی کار انجام و شناور از آب گرفته شد و در نهایت به داک منتقل شد.
گفتنی است، ناوشکن سهند در تاریخ ۱۷ تیر ماه سال جاری در مجتمع بزرگ کشتیسازی ایزوایکو دچار حادثه و غرق شد و دو روز پس از خارجسازی، با پاره شدن کابلهای مهار مجدداً به زیر آب رفت تا نهایتا در تاریخ ۲۹ تیرماه به طور کامل شناورسازی شد. نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی علت بروز حادثه را ورود آب از محل شفت به داخل شناور عنوان کرد.