۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۰

اعتراض آمریکا به همکاری روسیه و چین در قطب شمال

روسیه اعلام کرد همکاری روسیه و چین در قطب شمال علیه هیچ کشوری نیست و انتقاد آمریکا نسبت به این همکاری کاملاً مردود است این درحالی است که پنتاگون نگران است اقدامات روسیه و چین در قطب شمال بر ثبات منطقه تأثیر بگذارد.
کد خبر: ۹۹۶۶۹

اعتراض آمریکا به همکاری روسیه و چین در قطب شمال

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از بلومبرگ دریایی؛ پنتاگون در گزارشی اعلام کرد: نگران اقدامات روسیه و چین در قطب شمال است و خاطر‌نشان ساخت روسیه صد‌ها محل نظامی مربوط به اتحاد جماهیر شوروی را در قطب شمال  بازگشایی کرده و چین به منابع معدنی و مسیر‌های کشتیرانی جدید این منطقه چشم دوخته است.

در ادامه گزارش پنتاگون آمده جمهوری خلق چین و روسیه در قطب شمال بر سر منافع قدرت با یکدیگر همکاری می‌کنند در حالیکه زمینه‌های مختلف اختلاف بین چین و روسیه وجود دارد، همسویی این دو کشور در منطقه با یکدیگر نگران کننده است.

«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین در پاسخ به  بیانات سخنگوی  پنتاگون گفت: همکاری روسیه با چین در قطب شمال علیه هیچ کشور دیگری نبوده و انتقادات آمریکا در این مورد نابجا است و هدف همکاری روسیه و چین تقویت ثبات در این منطقه است.  

وی در ادامه گفت: قطب شمال یک منطقه استراتژیک برای کشور ما است؛ در این راستا، همکاری روسیه و چین در منطقه قطب شمال تنها می‌تواند به ایجاد فضای باثبات و قابل پیش بینی در قطب شمال کمک کند. همکاری روسیه و چین هرگز علیه کشور‌های ثالث (کشور‌هایی که نه به اتحادیه اروپا تعلق دارند و نه به منطقه اقتصادی اروپا) یا گروه‌های کشور‌های ثالث انجام نمی‌شود، بلکه تنها با هدف حفظ منافع این کشور‌ها یعنی روسیه و چین است.

وی در پایان گفت: پکن و مسکو با یکدیگر برای توسعه مسیر‌های کشتیرانی قطب شمال همکاری می‌کنند و روسیه در تلاش  تأمین نفت و گاز چین در بحبوحه تحریم‌های غرب است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار