۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۳
رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران اعلام کرد:

نیاز به نوسازی ناوگان یخچالی در خطوط دریایی/هزینه دموراژ بالاست

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران با تأکید بر نیاز به نوسازی ناوگان یخچالی کشور برای صادرات محصولات کشاورزی گفت: به دلیل مشکل تحریم‌ها، هزینه دموراژ بالاست.
کد خبر: ۹۹۴۲۴

نیاز به نوسازی ناوگان یخچالی در خطوط دریایی/هزینه دموراژ بالاست

 

ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران در گفت‌وگو با مانا درباره استفاده از ناوگان حمل‌و‌نقل دریایی در صادرات و واردات محصولات کشاورزی بیان کرد: برای صادرات محصولات کشاورزی از حمل‌و‌نقل دریایی استفاده می‌شود و باید استفاده شود.

وی افزود: بیشتر حجم صادرات محصولات ما در کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان به چین، اروپا و بخشی از آفریقا است و حمل‌و‌نقل این محصولات از طریق دریا انجام می‌شود.

قاسمی اضافه کرد: اما به دلیل تحریم‌هایی که وجود دارد، این حمل‌و‌نقل برای ما گران تمام می‌شود و مستقیم صورت نمی‌گیرد. یک بندر واسطی مثل جبل علی یا بنادر عمان و بنادری از این دست در حمل‌و‌نقل دریایی از مقصد ایران حضور دارند.

وی گفت: ما نیازمند نوسازی کانتینرهای یخچالی و ایجاد پایانه صادرات کانتینرهای یخچالی در مناطق شمالی کشور هستیم.

به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران در واردات هم شرایط به همین ترتیب است و نیازهای مرتبط با صادرات، برای بخش واردات هم صدق می‌کند.

وی ظرفیت ناوگان فله‌بر را هم در حوزه کشاورزی ناکافی دانست و افزود: مهمترین موضوع و مشکل ما در مباحث حمل‌و‌نقل دریایی، بحث تحریم‌ها است که باید حل و فصل شود.

قاسمی بیان کرد: ترخیص کالاها از خطوط گمرکی خیلی طول می‌کشد و به همین دلیل هزینه دموراژ در واردات بالاست. در صادرات بعضاً هزینه خام محصول در گمرک به خاطر کمبود کانتینر یا خط متعدد افزایش می‌یابد و هزینه دموراژ بالا می‌رود.

وی افزود: برای کاهش میزان هزینه دموراژ بهترین راهکار، حذف تحریم‌‎های کشتیرانی است. تحریم‌ها را باید با مذاکره حل کنیم. باید برای حذف تحریم‌ها یک راه پیدا کنیم.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار