ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران در گفتوگو با مانا درباره استفاده از ناوگان حملونقل دریایی در صادرات و واردات محصولات کشاورزی بیان کرد: برای صادرات محصولات کشاورزی از حملونقل دریایی استفاده میشود و باید استفاده شود.
وی افزود: بیشتر حجم صادرات محصولات ما در کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان به چین، اروپا و بخشی از آفریقا است و حملونقل این محصولات از طریق دریا انجام میشود.
قاسمی اضافه کرد: اما به دلیل تحریمهایی که وجود دارد، این حملونقل برای ما گران تمام میشود و مستقیم صورت نمیگیرد. یک بندر واسطی مثل جبل علی یا بنادر عمان و بنادری از این دست در حملونقل دریایی از مقصد ایران حضور دارند.
وی گفت: ما نیازمند نوسازی کانتینرهای یخچالی و ایجاد پایانه صادرات کانتینرهای یخچالی در مناطق شمالی کشور هستیم.
به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران در واردات هم شرایط به همین ترتیب است و نیازهای مرتبط با صادرات، برای بخش واردات هم صدق میکند.
وی ظرفیت ناوگان فلهبر را هم در حوزه کشاورزی ناکافی دانست و افزود: مهمترین موضوع و مشکل ما در مباحث حملونقل دریایی، بحث تحریمها است که باید حل و فصل شود.
قاسمی بیان کرد: ترخیص کالاها از خطوط گمرکی خیلی طول میکشد و به همین دلیل هزینه دموراژ در واردات بالاست. در صادرات بعضاً هزینه خام محصول در گمرک به خاطر کمبود کانتینر یا خط متعدد افزایش مییابد و هزینه دموراژ بالا میرود.
وی افزود: برای کاهش میزان هزینه دموراژ بهترین راهکار، حذف تحریمهای کشتیرانی است. تحریمها را باید با مذاکره حل کنیم. باید برای حذف تحریمها یک راه پیدا کنیم.