۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۶

سود آوری زودبازده نفت و گاز سدی در برابر تولید انرژی سبز

در یک نظرسنجی از ۴۵۰ متخصص ارشد نفت و گاز، آنان ضمن تأیید شرایط حاکم بر صنعت نفت و گاز علی‌رغم بحران دریای سرخ اعلام کردند سود‌آوری مناسب و زود‌بازده که هم اکنون در تولید و توزیع نفت و گاز وجود دارد باعث شده تا گرایش به سمت تولید انرژی سبز کمتر شود.
کد خبر: ۹۹۴۱۴

سود آوری زودبازده نفت و گاز سدی در برابر تولید انرژی سبز

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، مؤسسه DNV با انتشار نتایج یک نظر‌سنجی از ۴۵۰ مدیر و متخصص ارشد، نفت و گاز اعلام کرد، ۶۸ درصد مدیران شرکت‌های بزرگ صنعت نفت و گاز براساس نظر‌سنجی معتقدند انتقال انرژی با سودآوری مناسب  در حال شتاب گرفتن است و علی‌رغم بحران دریای سرخ نسبت به رشد آن خوشبین هستند. آنان اعلام کردند استفاده از فنّاوری دیجیتال و گرایش به سمت انرژی سبز باعث نوآوری در پایین آوردن میزان کربن به سمت هوای پاک و تمیز است، اما نیاز به سرمایه گذاری کلان حرکت به سوی تولید انرژی سبز را کُند کرده است.

به اعتقاد آنان باید همزمان با رشد نفت و گاز از فنّاوی‌های دیجیتال برای تولید انرژی سبز و کم کربن استفاده کرده و برنامه ریزی استراتژیکی  برای تقویت زیر‌ساخت‌ها و به‌کارگیری نیروی انسانی ماهر تدوین شود، همچنین از حمایت دولت‌ها نیز برخوردار بود.

در ادامه گزارش آمده اگرچه نگرانی‌هایی در بین مدیران اجرایی به منظور سرمایه گذاری در ظرفیت‌های جدید نفت و گاز باقی مانده با این حال شرایط برای انتقال انرژی پس از رکود سال ۲۰۲۰ میلادی در حال حاضر مطلوب و مناسب است و حرکت‌های قابل توجهی در عرصه تولید انرژی سبز مشاهده می‌شود که قابل تقدیر است.

تحلیلگران DNV با جمع آوری دیدگاه متخصصان  ارشد نفت و گاز به نتایجی دست یافتند که نشان می‌دهد اعتماد بین بخش‌ها برای پیگیری انرژی سبز وجود دارد و آنان تمایل دارند بر روی منابع انرژی جایگزین مانند آمونیاک، متانول، انرژی باد‌ی، خورشید‌ی، هیدروژن و سایر سوخت‌های زیستی سرمایه گذاری کنند، اما در این راستا به حمایت‌های مالی دولت‌ها نیاز دارند. به گفتۀ آنان این سرمایه گذاری راه را برای جریان‌های درآمد ساز هموار می‌کند.

در این نظر‌سنجی نگرانی‌هایی از سوی مدیران متخصص ارشد نفت و گاز در زمینه چالش‌هایی مانند جنگ روسیه و اوکراین و دریای سرخ نسبت به تأمین امنیت انرژی مشهود است.  

در ارتباط با بخش بندی دیدگاه‌های مطرح شده ۵۱ درصد از مدیران ارشد نفت و گاز معتقدند که سرمایه گذاری جهانی به منظور ظرفیت سازی کافی نیست و ۷۰ درصد از مدیران آمریکای شمالی و ۴۰ درصد اروپایی‌ها نگرانی خود را در این باره ابراز کرده‌اند. علاوه بر آن ۸۲ درصد پاسخ دهندگان نسبت به تعیین مدل عملیاتی تردید داشته و اعلام کردند که به دلیل نگاه سود‌آوری به صنعت نفت و گاز فعلی جهان، سرمایه گذاری در این بخش عقب مانده و ریسک جدیدی می‌طلبد.

برخی دیگر از آنان اعلام کردند استراتژی برای بخش انرژی‌های تجدید پذیر به شکل دلخواه تدوین نشده است. ۴۹ درصد پاسخ دهندگان مهم‌ترین اولویت را منابع انرژی تجدید‌پذیر و پاک می‌دانند و بازده مالی و سود‌آوری پایین را در بخش انرژی سبز دلیل عدم سرمایه گذاری می‌دانند. ۳۳ درصد نیز به محدودیت کسب و کار اشاره کردند و ۲۶ درصد بی‌توجهی به زیرساخت‌ها و فنّاوری موجود را مطرح کرده‌اند، اما با جمع بندی دیدگاه ۶۶ درصد مدیران بخش نفت و گاز حاکی از آن است که برای توسعه انرژی سبز و حمایت از صنعت نفت و گاز جذب نیروی انسانی ماهر و جوان، استراتژی توسعه نیروی کار خلاق، آموزش مبتنی بر فنّاوری، بهره برداری از استعداد جوانان متخصص برای جذب نیروی کار ماهر، ضروری است و به طور کلی ۶۱ درصد آنان از افزایش برنامه ریزی  به منظور سرمایه گذاری در کربن زدایی دیدگاه خود را بیان کردند.

بدین ترتیب بین مصرف بالای نفت و پیشروی به سمت سیستم انرژی کم کربن هنوز شکاف عمیقی وجود دارد و نیاز به تمرکز استراتژیکی بین مدیران و متخصصان صنعت نفت و گاز وجود دارد. بر این اساس استفاده از ابزار دیجیتال استراتژی جدید برای نیروی کار و سرمایه گذاری در زمینه زیر‌ساخت‌ها و افزایش تلاش برای کربن زدایی، قطار صنعت نفت و گاز را برای حرکت به سمت انرژی پاک هموار می‌سازد.  

ارسال نظرات
آخرین اخبار