۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۱
بانک جهانی گزارش داد:

برتری عملکرد بنادر آسیایی نسبت به بنادر اروپا، آمریکا و آفریقا

براساس جدید‌ترین گزارش بانک جهانی عملکرد ترمینال‌ها و بنادر کانتینری آسیا در سال ۲۰۲۳ میلادی نسبت به بنادر سه قاره آمریکا، اروپا و آفریقا برتری خود را به اثبات رسانده و از بین ۲۰ بندر برتر ،۱۳ بندر در لیست اولیه بیش از ۴۵۰ بندر جهان قرار گرفتند.
کد خبر: ۹۹۲۳۲

برتری عملکرد بنادر آسیایی نسبت به بنادر اروپا، آمریکا و آفریقا

 

به گزارش مانا، بر‌اساس گزارش منتشر شده توسط شاخص جهانی عملکرد بنادر کانتینری (CPPI) از بانک جهانی و S&P Global Market Intelligence، ترمینال‌های کانتینری جهان بر‌اساس کارآیی، اقامت کشتی در بنادر، سرعت تخلیه و بارگیری، مدیریت بهینه و میزان ذخیرۀ کانتینر در انبار‌ها در سال ۲۰۲۳ میلادی رتبه بندی شدند.

بر این اساس بنادر آسیایی  ۱۳ جایگاه از ۲۰ جایگاه  برتر را از آن خود کرده‌اند. بررسی عملکرد ترمینال‌های کانتینری در ۴۵۰ بندر جهان نشان می‌دهد که ترمینال یانگشان در شانگهای در رتبه اول و صلاله عمان در رتبه دوم از نظر میزان تحرک و فعالیت قرار دارند.  

بندر کارتاخنا کلمبیا در جایگاه سوم قرار گرفته که پیش از این در جایگاه پنجم بود. بندر تانگر‌مد مراکش در رتبه چهارم قرار دارد و بندر PTP مالزی در رتبه ششم قرار گرفته است.

این گزارش حاکی است: بازنده اصلی در این بررسی بندر خلیفه امارات بود که از رتبه سوم در سال ۲۰۲۲ میلادی به رتبه ۲۹ در سال ۲۰۲۳ میلادی سقوط کرد. از سوی دیگر بندر نینگبو چین در رتبه هفتم قرار گرفت که پیش از این در رتبه دوازدهم قرار داشت و ترمینال بندر کانتینری سنگاپور نیز در فهرست سال ۲۰۲۳ میلادی در رده هفدهم قرار گرفته است.  

 «مارتین هامفریس»، اقتصاددان ارشد حمل‌و‌نقل در بانک جهانی می‌گوید: چالش‌های همه‌گیری کرونا و پیامد‌های آن باعث شد برخی بنادر با فراز و نشیب بیشتری مواجه شود؛ در این راستا بنادری توانستند موفق‌تر شوند که چالش‌های پیشِ رو را حل کنند.

بندر روتردام به عنوان بزرگترین بندر اروپا در رتبه ۹۱ جای گرفت در حالیکه بزرگترین بندر بریتانیا Felixstowe در رتبه ۱۸۲ قرار گرفته است.

بندر چارلستون آمریکا در رتبه بانک جهانی در جایگاه ۵۳ قرار گرفته و بندر نیویورک و نیوجرسی در رتبه ۹۲ قرار دارند، نکته جالب توجه اینجاست که بنادر لانگ‌بیچ و لس آنجلس در جایگاه ۳۷۳ قرار دارند.  

«Turloch Mooney»، رئیس بخش اطلاعات و تجزیه و تحلیل بندر در S&P Global Market Intelligence در این زمینه معتقد است مدیریت درست، تمرکز بیشتر، انعطاف پذیری و کارآیی ترمینال بندری توانسته تأثیرات مثبت و منفی فراوانی بر فعالیت بنادر در سال ۲۰۲۳ میلادی داشته باشد.  

در پایان این گزارش آمده پایین‌ترین رتبه‌ای که در لیست بانک جهانی آمده مربوط به بنادر انگکورا و کیپ تاون آفریقای جنوبی است که به ترتیب در جایگاه ۴۰۴ و ۴۰۵ بودند، اما پیش‌بینی کارشناسان این است که شرایط این بنادر در سال ۲۰۲۴ میلادی با عملکرد قبلی به شدت تفاوت داشته باشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار