روز جهانی دریانورد بر دریانوردان دریادل مبارک باد

      
۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۷
رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه اعلام کرد:

ضرورت توجه به پسروی آب دریای خزر در سرمایه‌گذاری‌ها

رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه با اشاره به مشکل پسروی آب دریای خزر، توجه به این مقوله در برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری‌های آتی را ضروری توصیف کرد.
کد خبر: ۹۹۲۲۵

ضرورت توجه به پسروی آب دریای خزر در سرمایه‌گذاری‌ها

 

هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه در گفت‌وگو با مانا درباره مهمترین موانع و مشکلات حمل‌و‌نقل دریایی برای توسعه تجارت با روسیه و حوزه اوراسیا گفت: بر‌اساس موارد و مطالب عنوان شده توسط بازرگانان فعال در این حوزه، کمبود ناوگان حمل‌و‌نقل دریایی، سالخوردگی ناوگان موجود و عدم امکان بهره‌مندی اقتصادی از ناوگان حمل موجود به دلیل آبخور کم بنادر دریای کاسپین بخشی از مشکلات برای توسعه تجارت با روسیه هستند.

وی افزود: عدم تناسب امکانات، تجهیزات و زیرساخت‌های بندری با حجم فعالیت‌های موجود و هدف‌گذاری شده، کمبود ناوگان حمل رو- رو و کانتینر‌بر و نبود برنامه حمل دقیق و برنامه‌ریزی شده نیز بخش دیگری از مشکلات و موانع موجود در حوزه حمل‌و‌نقل در دریای خزر هستند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه گفت: باید پذیرفت که بخش عمده‌ای از صادرات محصولات ایران به فدراسیون روسیه را مواد غذایی و محصولات کشاورزی تشکیل می‌دهند. چنانچه هدف این باشد که صادرات این نوع از اقلام، در درجه اول حفظ شود و در ادامه توسعه و گسترش یابد، حتماً باید به مقوله تکمیل زنجیرۀ سرد توجه ویژه شود تا صادرات سایر اقلام فسادپذیر نیز تسهیل شود.

وی درباره نیاز به افزایش ظرفیت حمل در کشور با توجه به پتانسیل‌های موجود توضیح داد: بررسی اقدامات صورت گرفته در چند سال اخیر و پیوستن به اتحادیه‌های گمرکی همچنین انعقاد قراردادهای بلند مدت اقتصادی، همگی نوید توسعه روابط تجاری دو کشور ایران و روسیه را می‌دهند.

تیزهوش تابان ادامه داد: به‌طور حتم این مسئله باید با توسعه متوازن زمینی، ریلی، دریایی و حتی هوایی رخ دهد.

وی افزود: تخمین دقیق ظرفیت مورد نیاز برای حمل‌و‌نقل به دنبال توسعه روابط اقتصادی با روسیه، کار ساده‌ای نیست و به عوامل مختلفی بستگی دارد. باید کارشناسان در این حوزه اظهارنظر کنند اما با توجه به شرایط موجود و با در نظر گرفتن مشکلات اخیر در ارتباط با جمهوری آذربایجان، ضرورت دارد تا توسعه حمل دریایی در دستور کار قرار گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه دربارۀ ظرفیت‌های موجود در بنادر شمالی برای توسعه واردات غلات از مرزهای شمال کشور بیان کرد: اقدامات خوب و سرمایه‌گذاری‌های زیادی در حوزه ایجاد زیرساخت لازم برای واردات غلات صورت گرفته است که باید تداوم یابد.

وی اضافه کرد: نکته مهم و اساسی در نظر گرفتن کاهش سطح آب دریای کاسپین است و بر این اساس تمرکز سرمایه‌گذاری و توسعه ظرفیت‌ها باید بر روی بنادری انجام شود که پیش‌بینی می‌شود در آینده کمترین آسیب را از این مقوله خواهند دید.

ارسال نظرات
آخرین اخبار