۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹

طرح جامع صید و صیادی دریای خزر اجرایی می شود

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران گفت: با تأمین اعتبارات مورد نیاز و اجرایی شدن طرح جامع صید و صیادی در دریای خزر به زودی شاهد بهبود صنعت شیلات در آب‌های شمالی کشور خواهیم بود.
کد خبر: ۹۸۷۶۹

طرح جامع صید و صیادی دریای خزر اجرایی می شود

سید مصطفی بهشتیان در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه آب‌های ساحلی جنوبی دریای خزر با دارا بودن ذخایر غنی انواع آبزیان یکی از منابع مهمی اقتصادی کشور در صنعت شیلات، محسوب می‌شود، گفت:  هم اکنون تعداد ۷۴ فروند لنج و ۸۰۴ فروند قایق در قالب ۱۷۹ شرکت یا تعاونی صیادی با حدود ۹ هزار و ۶۰۰ نفر عضو به صورت مستقیم در آب‌های جنوبی دریای خزر فعال بوده و در مجموع حدود ۳۲ هزار تن انواع ماهی از این دریا برداشت می‌کنند.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران، افزود: فعالیت‌های صید و صیادی در دریای خزر به طور عمده در قالب سه روش شامل "پره" مخصوص صید ماهیان استخوانی، روش "قیفی با نور" جهت صید کیلکا ماهیان و روش"گوشگیر" برای صید ماهیان خاویاری انجام می‌شود که البته صید تجاری ماهیان خاویاری از سال ۱۳۸۹ ممنوع اعلام شده است.

وی با اشاره به اینکه بخش مهمی از صنعت شیلات کشور به فعالیت‌های صیادی در آب‌های جنوبی دریای خزر وابسته است، اظهار داشت: وجود نیروی کار با تجربه صیادی، وجود تشکل‌ها و سازمان‌های اجتماعی فعال مانند اتحادیه‌ها و تعاونی‌های صیادی، بازارپسندی بسیاری از گونه‌ها به خصوص ماهی سفید و خاویاری در بین مصرف کنندگان و وجود امکانات وسیع زیربنایی در سواحل از جمله فرصت‌های مهم صنعت شیلات در دریای خزر محسوب می‌شوند.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران با بیان اینکه با انجام اقداماتی می‌توان نسبت به بهبود وضعیت صید و صیادی در آب‌های جنوبی خزر گام‌های موثری برداشت، تاکید کرد: تامین اعتبار و اجرایی شدن طرح جامع صید و صیادی در دریای خزر، پرداخت حق بیمه ۱۰ درصد صیادان وی اجرایی شدن طرح سخت و زیان آور بودن شغل صیادی توسط سازمان تامین اجتماعی می‌تواند به عنوان راهکار موثر در بهبود صنعت شیلات دریای خزر معرفی شود.

بهشتیان، خاطرنشان ساخت: همچنین  مشارکت بیشتر بهره برداران و تشکل‌ها در مدیریت صید و بهره برداری از آبزیان دریای خزر، همکاری و هماهنگی بیشتر دستگاه‌های ملی از جمله دریابانی و قوه قضائیه و ... در پیشگیری، کنترل و برخورد با صید غیر‌قانونی و نیز در نهایت همکاری و هماهنگی کشور‌های حاشیه دریای خزر در حفاظت و بهره برداری مسئولانه و پایدار از گونه‌های مشترک آبزی می‌تواند به عنوان راهکار‌های دیگر در این خصوص مطرح شود.

به گفته معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران، همچنین مشارکت بیشتر بهره برداران در بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی از طریق تکثیر طبیعی و نیمه طبیعی و رهاسازی، همکاری و مشارکت بهره برداران در طرح حفاظت از رودخانه‌ها با دستگاه‌های ذی‌ربط، افزایش آگاهی و ترغیب و تشویق بهره برداران در ماهیگیری مسئولانه و پایدار نیز می‌تواند باعث رونق هر چه بیشتر فعالیت‌های صید صیادی در دریای خزر شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار