۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰

افغانستان: به دنبال افزایش تجارت جهانی از طریق چابهار و بندرعباس هستیم

سخنگوی وزارت صنعت و تجارت حکومت سرپرست افغانستان با تاکید بر اینکه کشورش هیچ گونه مشکل ترانزیتی و تجارت از طریق بنادر چابهار و بندرعباس ندارد، اظهار داشت: افغانستان به دنبال افزایش فعالیت‌های تجاری خود با کشور‌های مختلف جهان از طریق خاک ایران و بنادر چابهار و بندرعباس است.
کد خبر: ۹۸۵۳۲

افغانستان: به دنبال افزایش تجارت جهانی از طریق چابهار و بندرعباس هستیم

به گزارش مانا، عبدالسلام جواد آخوندزاده سخنگوی وزارت صنعت و تجارت حکومت سرپرست افغانستان گفت: در سال گذشته میلادی ارزش حجم تجارت افغانستان با جمهوری اسلامی ایران، به ارزش یک میلیارد و ۷۳۹ میلیون دلار رسیدکه از این میزان، ۲۹ میلیون دلار سهم صادرات افغانستان به ایران و حدود یک میلیارد و ۷۱۰ میلیون دلار هم سهم واردات از جمهوری اسلامی ایران بود.

جواد آخوندزاده افزود: اکثر اقلام عمده صادراتی ما به ایران پنبه، شمش سُرب، کنجد، نخ و منسوجات، کشمش و برخی حبوبات بوده‌اند و همچنین اقلام وارداتی ما از ایران، شامل، گازوئیل، بنزین، گاز مایع، سیمان، برق، برخی محصولات کشاورزی و دیگر مواد خام صنعتی بود.

سخنگوی وزارت صنعت و تجارت حکومت سرپرست افغانستان اظهار داشت: در سال گذشته میلادی روی راه‌‌ها و روش‌های جدید برای افزایش مبادلات تجاری که نیازمندی افغانستان را بر طرف کند، کار کردیم و توانستیم از طریق بندرهای چابهار و بندرعباس جمهوری اسلامی ایران تجارت خویش را افزایش دهیم.

آخوندزاده تاکید کرد: ما تلاش داریم تا بیشترین فعالیت های تجارتی ما از طریق بندرعباس و چابهار با دیگر کشورهای مختلف افزایش یابد.

این مقام حکومت سرپرست خاطرنشان کرد: در مذاکرات خود با مقامات جمهوری اسلامی ایران، امکانات خوبی در بخش تجارت به دست آوریم و در حال حاضر هیچ مشکل ترانزیتی و تجارتی از طریق بندرهای «چابهار» و «بندرعباس» جمهوری اسلامی ایران نداریم.

بر اساس این گزارش، در بیش از دو سال گذشته میزان تبادلات تجارتی میان افغانستان و جمهوری اسلامی ایران افزایش چشمگیر داشته و مقامات حکومت سرپرست افغانستان به دلیل ایجاد مشکلات در بندر کراچی از سوی پاکستانی‌ها، به راه‌های جایگزین آن تأکید و به بنادر جمهوری اسلامی ایران روی آوردند.

افزایش مالیات پاکستان بر فعالیت‌های ترانزیتی، اعمال محدودیت‌های جدید و بسته شدن راه های تجاری با افغانستان از جمله مشکلاتی است که از سوی پاکستانی‌ها برای تاجران افغان اعمال می‌شوند.

مسئولان اتاق تجارت پاکستان اخیراً گفتند که تاجران افغان به دنبال راه های جایگزین برای تجارت و ترانزیت از طریق جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آسیای میانه هستند و این وضعیت می تواند خسارت مالی زیادی به پاکستان وارد کند.

از سویی هم خان‌جان الکوزی معاون اتاق تجارت افغانستان گفته که میزان تجارت تاجران افغان با جمهوری اسلامی ایران ۷۰ درصد افزایش یافته است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار