۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵

عربستان در چهارراه تجارت جهانی

بندر اسلامی جده علاوه بر قابلیت‌های عملیاتی در سطح جهانی که شامل چهار پایانه و ۶۲ اسکله چند منظوره با عمق ۷.۵متر تا ۱۸متر است، در محیطی به مساحت ۱۲.۵ کیلومترمربع و ظرفیت سالانه ۱۳۰میلیون تن سکوی جهش تجارت به سمت بنادر مراکش است. در سال ۲۰۲۱، بندر اسلامی جده ۶۰.۶میلیون تن محموله و همچنین در مجموع ۴.۸۸میلیون TEU کانتینر جابه جا کرده است. بندر اسلامی جده بزرگ‌ترین دروازه واردات و صادرات عربستان‌سعودی و برترین نقطه صادرات مجدد دریای سرخ با ۷۵‌درصد از کل صادرات و حمل‌ونقل ورودی کشور است.
کد خبر: ۹۸۵۱۲

عربستان در چهارراه تجارت جهانی

از جمله امکانات این بندر می‌توان به این موارد اشاره کرد:  اتصال خطوط کشتیرانی سه قاره به هم که باعث شده این بندر به برترین بندر دریای سرخ برای تجارت ترانزیتی و انتقال کانتینرها و محموله‌ها تبدیل شود و سالانه حدود ۵هزار فروند کشتی در آن پهلو می‌گیرند؛ دارای ۶۲اسکله برای جابه‌جایی مسافران، کانتینرها، محموله‌های عمومی، دام، غلات فله و وسایل نقلیه است؛  پارک لجستیک برای ذخیره‌سازی و صادرات مجدد که شامل تجهیزات جابه‌جایی، انبار سرپوشیده، انبارهای روباز، سوخت‌گیری و پایانه‌های کامیون است که گردش کشتی‌ها را به حداکثر می‌رساند. این بندر یکی از دروازه‌های مهم در منطقه دریای سرخ است و به عنوان یک ورودی حیاتی برای تجارت جهانی عمل می‌کند و عربستان‌سعودی را به بسیاری از مناطق دیگر جهان مرتبط می‌کند.

همچنین به دلیل موقعیت ارزشمند در ساحل دریای سرخ، به عنوان یک چهارراه دریایی مهم برای تجارت بین اروپا، آسیا و آفریقا عمل می‌کند. نزدیکی این بندر به کانال سوئز اهمیت آن را به عنوان یک مکان حمل‌ونقل بیشتر می‌کند. این بندر به‌خوبی به بسیاری از مناطق و بنادر در سراسر جهان متصل است.  این بندر همچنین یکی از اجزای حیاتی شبکه جهانی کشتیرانی است که حمل‌ونقل کالا از عربستان‌سعودی و به این کشور را امکان‌پذیر می‌کند. این بندر به‌عنوان یک ورودی و خروجی حیاتی برای محصولاتی که به عربستان وارد و از آن خارج می‌شوند عمل می‌کند. این بندر به‌طور جدی صادرات کالاهای عربستان از جمله نفت، پتروشیمی و سایر کالاها و همچنین واردات مواد خام، کالاهای مصرفی و تجهیزات صنعتی را مدیریت می‌کند.

بهره‌وری زمان حمل‌ونقل را کوتاه می‌کند، هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و توانایی شرکت‌های عربستان‌سعودی را برای رقابت در سراسر جهان افزایش می‌دهد. این بندر به دلیل موقعیت مطلوب خود یک مرکز «ترانشیپ» برای محموله‌هایی است که به سایر نقاط منطقه می‌روند. توانایی تخلیه و بارگیری مجدد محموله در کشتی‌های با حجم‌های مختلف، تجارت بین کشورها و مناطق را آسان‌تر می‌کند. به همین ترتیب، نقش این بندر در ارتقای ارتباطات تجاری به طور قابل‌توجهی بر اقتصاد عربستان‌سعودی تاثیر می‌گذارد، تولید ناخالص داخلی این کشور را افزایش می‌دهد، فرصت‌‌‌های شغلی ایجاد می‌کند و سرمایه‌‌‌های خارجی را جذب و روابط اقتصادی آن را با سایر کشورها عمیق‌‌‌تر می‌کند. با این کار، سیل سرمایه‌گذاری بین‌المللی باعث رشد اقتصادی و توسعه صنعتی در عربستان‌سعودی می‌شود. این بندر درآمد قابل‌توجهی را از محل مالیات گمرکی، تعرفه‌ها و سایر هزینه‌های حمل بار و خدمات بندری به دولت ارائه می‌کند.

این بودجه می‌تواند برای خدمات عمومی مختلف، ارتقای زیرساخت‌ها و طرح‌های توسعه استفاده شود.  توسعه چند کسب‌وکار و بخش در عربستان‌ سعودی با عملکرد موثر بندر اسلامی جده پشتیبانی می‌شود. صادرکنندگان و تولیدکنندگان داخلی می‌توانند با دسترسی به بازارهای خارجی، مشتری و حجم صادرات خود را افزایش دهند. این امر به نوبه خود رشد صنعتی را تشویق کرده، به تنوع اقتصادی کمک می‌کند و اتکا به چند بخش را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، بندر اسلامی جده به امکانات و زیرساخت‌‌‌های امروزی مجهز است که آن را قادر می‌‌‌سازد تا انواع کالاها را به طور موثر اداره کند. ظرفیت حمل‌ونقل بندر، تجارت را میسر ساخته و اقتصاد عربستان‌سعودی را تقویت می‌کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار