۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶

اتهام آمریکا به چین مبنی بر حملات سایبری از طریق جرثقیل‌های بزرگ بندری

چین اتهامات امنیت سایبری توسط جرثقیل‌های بندری (crane) ساخت چینی در آمریکا را تراوشات ذهنی مسئولان آمریکایی خواند و گفت شرکت سازنده چینی این جرثقیل‌ها ۸۰ درصد سهم بازار را در بیش از ۱۰۰ بندر جهان برعهده دارد.
کد خبر: ۹۸۴۳۶

اتهام آمریکا به چین مبنی بر حملات سایبری از طریق جرثقیل‌های بزرگ بندری

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از سایت maritime-executive؛ چین به اتهامات آمریکا در مورد وجود امنیت سایبری در بنادر از طریق جرثقیل‌های ساخت چین پاسخ داده و این فرضیه را کاملاً ساختگی و غیر‌مسئولانه بیان کرد.  

بر‌اساس این گزارش نگرانی‌ها در زمینه تسلط چین بر بازار جرثقیل‌های بندری بزرگ که برای بارگیری و تخلیه کشتی‌های کانتینری مورد بهره برداری قرار می‌گیرد از یکسال پیش به وجود آمد. در این ارتباط ادعا‌هایی از سوی آمریکا و برخی کشور‌ها مطرح شد که ممکن است این جرثقیل‌ها در حال ردیابی جابه‌جایی محموله‌ها و به دست آوردن داده‌های بندری درباره عملکرد بنادر در آمریکا و سایر کشور‌ها باشند و امنیت سایبری را تهدید کنند.    

این در حالی است که شرکت ZPMC بزرگترین سازنده جرثقیل‌های جهان در چین اعلام کرد این شرکت بر ۸۰ درصد سهم بازار جرثقیل‌های بزرگ کانتینری مسلط است و تأمین کننده جرثقیل‌های بیش از ۱۰۰ بندر جهان است. در چنین شرایطی این گمانه زنی‌ها بی‌مورد است.  

در ادامه این گزارش آمده است دریاسالار «جان وان» از مسئولان گارد ساحلی آمریکا در گفتگو با خبرنگاران  با اشاره به اینکه رئیس جمهور آمریکا اخیراً فرمانی را برای بررسی احتمال حملات سایبری از طریق جرثقیل‌های چینی صادرکرده یا‌دآور شد: نگرانی‌هایی درباره طراحی و عملکرد جرثقیل‌های بندری که توسط چین ساخته می‌شود مطرح شده است.

وی تأکید کرد: بررسی جرثقیل‌های مستقر در بنادر آمریکا که ساخت چین هستند براساس دستورالعمل جدید امنیت دریایی آمریکا در دست اجرا است.

د‌ر این باره مدیریت ریسک سایبری برای جرثقیل کشتی در سواحل، تولید شده توسط چین استراتژیک و حیاتی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

دریاسالار «جان وان» در پاسخ به سوال خبرنگار‌ی که پرسید از دید مسئولان آمریکایی چگونه ممکن است امنیت سایبری مورد تهدید قرار گیرد گفت: طراحی جرثقیل‌ها ممکن است به گونه‌ای باشد که  از مکان‌های دورتر قابل کنترل و برنامه ریزی شوند به همین جهت ممکن است در برابر بهره برداری و موارد امنیتی آسیب پذیر باشند.

از سوی دیگر «لیو پنگیو»، سخنگوی سفارت چین در آمریکا  در پیامی ضمن رد این ادعا گفت: این موضوع  ساخته و پرداخته اذهان مسئولان آمریکایی است.

وی قاطعانه ضمن رد این ادعا هشدار داد:  با سوء استفاده از قدرت ملی چین در ارتباط با تسلط بر بازار جرثقیل‌ها از دید اقتصادی و تجاری کاملاً مخالفیم.  

به گفتۀ وی  اگرچه دستور اجرایی مقامات و مسئولان بندری و امنیتی را ملزم می‌کند تا اقداماتی برای شناسایی موارد آسیب پذیر انجام دهند، اما دست آخر مشخص خواهد شد که دست آنان خالی است.

سخنگوی چین یاد آور شد بازی با چین و تهدید غیر‌مسئولانه بدون شک به منافع آمریکا آسیب می‌زند.

در پایان این گزارش آمده است انجمن بندری آمریکا (AAPA) سال گذشته این ادعا را تکرار کرده و پس از بررسی این ادعا‌ها اعلام کرد که هیچ مدرکی دال بر این ادعا وجود نداشت و هیچ نمونه‌ای از توقف عملیات توسط دستکاری جرثقیل‌ها مشاهده نشد.  

 این انجمن در بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرد: جرثقیل‌ها اطلاعات دقیقی درباره محموله‌های جابه‌جا شده ندارند و تأکید کرد: هیچ مدرکی دال بر ردیابی توسط جرثقیل‌ها وجود ندارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار