۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری فدراتیو روسیه:

کشتی‌های بیشتری در دریای خزر نیاز است

توسعه کریدور شمال-جنوب نیازمند تقویت جدی ناوگان کشتیرانی در دریای خزر و تکمیل خطوط راه‌آهن است.
کد خبر: ۹۸۳۴۰
کشتی‌های بیشتری در دریای خزر نیاز است
 
به گزارش خبرنگار مانا؛ کاظم جلالی که در همایش اقتصاد دریامحور ایران، کریدور شمال-جنوب به صورت ویدئویی سخن می‌گفت: با بیان اینکه شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب تا پیش از این فعالیت چندانی نداشت، تصریح کرد: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته در این شاخه تنها در سال ۲۰۲۳میلادی، ۶۵۰ هزار تن کالا ترانزیت شده است.
وی ظرفیت بالقوه کریدور شمال-جنوب را ۱۵ میلیون تن دانست و گفت: روس‌ها برای سال ۲۰۲۴ میلادی ترانزیت دو میلیون تن کالا را از مسیر ایران پیش‌بینی کرده‌اند بنابراین با توجه به ظرفیت بالقوه کریدور نیازمند هماهنگی‌های داخلی بیشتری برای بهره‌برداری از این ظرفیت هستیم.
جلالی از جمله این هماهنگی‌ها نحوه قیمت‌گذاری‌ها، مباحث گمرکی و... دانست که باید رفع شوند.
وی با اعلام اینکه به زودی و با حضور وزرای راه کشور‌های مسیر کریدور شمال-جنوب توافقنامه اجرایی پروژه راه‌آهن رشت-انزلی-آستارا به امضاء طرفین خواهد رسید، افزود: همزمان با امضاء توافق اجرای پروژه نیز با مشارکت روسیه وارد مرحله اجرایی خواهد شد که گام مهمی در حوزه کریدور شمال-جتوب است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه بخش ترکیبی کریدور شمال-جنوب را که از دریای خزر عبور می‌کند را مهم‌ترین بخش آن دانست و ادامه داد: دریای خزر نقش ارزشمندی در رونق کریدور شمال-جنوب دارد مشروط بر اینکه برخی موانع و کمبود‌ها در این خصوص از سوی دو کشور رفع شود.
وی با اشاره به اینکه روسیه تنها یک بندر در دریای خزر دارد، گفت: بندر ماخاچ کالا نیازمند تقویت به ویژه در بخش پسکرانه است، بنادر دیگر روسیه نیز در دهانه رود ولگا می‌بایست با لایروبی مستمر سالیانه آماده پذیرش شناور‌های تا ۷ هزار تن باشند.
جلالی تقویت ناوگان در بخش ایران را نیز از جمله اقدامات راهبردی و ضروری ارزیابی و تصریح کرد: طی یک سال اخیر تعدادی کشتی خریداری شده است، اما این مقدار کافی نیست و نیازمند کشتی‌های بیشتری در دریای خزر هستیم همچنین اتصال راه‌آهن و بنادر و تقوی پسکرانه بنادر به ویژه در بخش رو-رو از جمله ضروریات کریدور شمال-جنوب است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار