روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۶

افزایش قیمت تانکر‌های نفتکش نو و دستِ دوم در سال ۲۰۲۳

نرخ تانکر‌های فعال، در دست ساخت و دست دوم در سال ۲۰۲۳ میلادی به شدت افزایش یافت.
کد خبر: ۹۸۱۵۷

افزایش قیمت تانکر‌های نفتکش نو و دستِ دوم در سال ۲۰۲۳


به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از hellenicshippingnews؛ در حال حاضر کشتی‌های دستِ دوم بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلار خرید و فروش می‌شود و تانکر‌هایی که سفارش داده شده و یا در حال سفارش می‌باشند بین ۱۱۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار در نوسان است.

بر‌اساس گزارش منتشر شده از سوی مؤسسه Allied Shipbroking که در زمینه خرید و فروش کشتی‌های دستِ اول و دستِ دوم فعال است، کشتی‌های ساخته شده در سال ۲۰۲۰ میلادی هفته گذشته به قیمت ۸۶ میلیون دلار معامله شد، در حالیکه در ماه‌های گذشته این نوع کشتی‌ها ۴۷ میلیون دلار قیمت داشتند.

بر‌اساس این گزارش  ساخت کشتی‌های LNG برای تحویل در سال ۲۰۲۷ میلادی نیز که در یارد‌های کشتی‌سازی سفارش داده شده به شدت بالا رفته است.

«جان فردریکسن» مدیر‌عامل شرکت Seatankers در این زمینه می‌گوید کشتی‌هایی که از دستگاه اسکرابر استفاده می‌کنند با روند افزایشی مواجه شده است و در حال حاضر هر نفتکش سفارش داده شده با دستگاه اسکرابر برای تحویل در سال ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ میلادی حداقل ۱۱۶ میلیون دلار قیمت گذاری شده است.  

از سوی دیگر نفتکش‌های دیگری که سفارش داده شده  ۱۳۶ و ۱۴۰ میلیون دلار است.  

در ادامه این گزارش آمده است شرکت پرتامینا برای ساخت پنج فروند تانکر نفتکش به شرکت هیوندای به مبلغ ۷۱۵ میلیون دلار قرارداد بسته است.  

شرکت کشتیرانی کاسکو نیز به کارخانه Cosco Yangzhou قراردادی را سفارش داده که هر عدد کشتی با ۵۰۰۰۰ DWT و ۷۲ میلیون دلار قرارداد بسته شده در حالیکه در ماه‌های قبل ۴۳ میلیون دلار قیمت داشت.

گزارش مؤسسه Allied Shipbroking در ادامه حاکی است اشتهای خرید به نفتکش با بحران دریای سیاه بیشتر شده و تانکر‌های نفتی بیشتری به صورت دستِ اول و دستِ دوم یا سفارش و یا خرید و فروش می‌شوند.

در بازار نفتکش‌ها گزارش‌های واصله حاکی از آن است که قیمت‌ها به شدت برای کشتی‌های دستِ دوم بالا رفته است.  برای مثال کشتی ۱۵۷۰۰۰ DWT  که  سال ساخت آن ۲۰۲۰ میلادی است  ۸۶ میلیون دلار قیمت گذاری شده و کشتی‌های فعالی که در حال حاضر فعالیت می‌کنند در ژوئن ۲۰۱۹ میلادی، ۵۰ میلیون دلار قیمت داشتند و در حال حاضر بیشتر از ۷۰ میلیون دلار قیمت گذاری شده است.

کشتی‌های نفتکش VLCC که در ژوئن ۲۰۱۹ میلادی برای ساخت ۱۱۰ میلیون دلار قرار‌داد بسته شده بود هم اکنون با تجدید قرارداد به ۱۵۰ میلیون دلار رسیده است.

افزایش قیمت تانکر‌های نفتکش نو و دستِ دوم در سال ۲۰۲۳

افزایش قیمت تانکر‌های نفتکش نو و دستِ دوم در سال ۲۰۲۳

ارسال نظرات
آخرین اخبار