mana.ir

کد خبر: ۹۷۸۵۸ |
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۴ - ۲۷ آذر ۱۴۰۲
وزیر راه و شهرسازی:

رشد ۳۳ درصدی ترانزیت در دولت سیزدهم/ به دنبال تأسیس شرکت‌های بزرگ لجستیکی هستیم

وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز سرمان بالا است و می‌توانیم اعلام کنیم که ٣٣ درصد رشد در میزان ترانزیت داریم هر چند این آمار در مقام کلام حرف راحتی است، اما این اتفاقات در فشار تحریم‌ها و شرایط سخت منابع مالی رخ داده است.

رشد ۳۳ درصدی ترانزیت در دولت سیزدهم/ به دنبال تأسیس شرکت‌های بزرگ لجستیکی هستیم

به گزارش خبرنگار مانا؛ مهرداد بذرپاش در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین نکاتی که در نمایشگاه سال گذشته مطرح کردم رشد و توسعه ترانزیت به عنوانی از اصلی‌ترین اقدامات ما در وزارت راه و شهرسازی بود که در این مدت نقشه ایران راه تهیه و تدوین شد و‌ نقشه حرکت در توسعه نرم‌افزار و سخت افزار را تهیه کردیم.

وی ادامه داد: در برنامه جامع دقیقا مسئولیت‌ها و تکالیف وزارت راه و شهرسازی در توسعه ترانزیت می‌دانیم و موضوع بسیار مهم این است که وزارت راه معلق در محیط حرکت نمی‌کند و این وزارتخانه در نقشه جامع توسعه کشور نقش اصلی دارد و هیچ بهانه‌ای نباید مارا از این مهم باز دارد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: امروز سرمان بالا است و می‌توانیم اعلام کنیم که ٣٣ درصد رشد در میزان ترانزیت داریم هر چند این آمار در مقام کلام حرف راحتی است اما این اتفاقات در فشار تحریم‌ها و شرایط سخت منابع مالی رخ داده‌ است و حاصل مذاکرات پی در پی با مقامات خارجی و منطقه‌ای بود و در تمام مذاکرات منطقه‌ای به دنبال رشد ترانزیت و تسهیل عبور و مرور کالا در مرزها هستیم.

وی همچنین از اجرایی شدن قرارداد تجاری ساخت خطآهن رشت-آستارا طی روزهای آینده خبر داد و گفت: این پروژه بخش مهمی از کریدور شمال_جنوب است که پس از مدت‌ها در دولت سیزدهم به سرانجام می‌رسد.

وی ادامه داد: رشد و توسعه ترانزیت یکی از برنامه های مهم وزارت راه و شهرسازی اعلام شد، بلافاصله کلان نقشه به نام ایران راه تهیه و تدوین شد.

وی افزود: اینکه در قالب یک برنامه جامع برنامه ها را تعریف و پیگیری کنیم بسیار امر مهمی است و نشان می دهد وزارت راه و شهرسازی در محیط به صورت معلق کار نمی کند.

وی با بیان اینکه پروژه‌هایی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار می گیرد که مهم و اثرگذار در اقتصاد کشور باشد، اضافه کرد: وزارت راه و شهرسازی با وجود همه مشکلات، محدودیت‌ها و موانع صاحب اصلی کار می بینم و به هر بهانه ضعف عملکرد، نبود امکانات و... نباید ما را از ادامه راه منصرف کند.

بذرپاش با تأکید بر اینکه ما رشد ترانزیت و تسهیل تردد در مرزها را از طرف خارجی می خواهیم، تاکید کرد: در همه مذاکرات این مسئله موردنظر بوده و به دنبال آن بوده ایم.

وی با بیان اینکه برای بازپس‌گیری جاده ابریشم با دستور دادن اتفاق نمی‌افتد، اضافه کرد: طی یکسال گذشته پروژه‌های کم سابقه ای به بهره‌برداری رسیده است با وجود محدودیت ها خطآهن همدان-سنندح افتتاح شد.

وی با اشاره به اینکه 45 سال است در بازه خط آهن شلمچه- بصره حرف می زنیم، یادآور شد: از ابتدای امسال خداوند متعال کمک کرد و توافقات اصلی پروژه بین ایران و عراق اتفاق افتاد و الان در حال اجراست.

وی در ادامه به خط‌ آهن رشت-آستارا اشاره کرد و با بیان اینکه این پروژه حلقه مفقوده کریدور شمال‌-جنوب است گفت: طی روزهای آینده قرارداد تجاری این طرح امضا و اوایل سال 2024 میلادی عملیات اجرایی آغاز می شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توافق ایران و ترکمنستان و ایران و ارمنستان برای ساخت جاده به ترتیب به ارزش 500 و 200 میلیون دلار گفت: از بندر شهید رجایی تا بندر کاسپین به صورت ریلی متصل خواهیم شد.

وی تاکید کرد: حرف از اقتصادی شدن بدون تکمیل کریدورهای ترانزیتی شبیه یک شوخی و حرف غیرجدی است.بذرپاش با اشاره به اینکه ایجاد مراکز لجستیکی یکی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است، اضافه کرد: تعریف پروژه‌های جدیدی در تکمیل کلان پروژه ایران راه، مذاکره برای بازگرداندن نقش ترانزیتی ایران و... در حال پیگیری است.

وزیر‌ راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: شخصاً مذاکره با شرکت‌ها و مجموعه‌هایی که پتانسیل تبدیل شدن به مراکز بزرگ لجستیکی هستند را انجام می‌دهم تا انشاا... در نمایشگاه سال آینده چند شرکت بزرگ را در این زمینه معرفی کنیم.

ارسال نظرات
پربیننده ها
آخرین اخبار