۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷

استفاده از پیشرانه‌های بادبانی به کشتی‌های کانتینری هم رسید

خط کشتیرانی هاپاگ لوید در حال برنامه‌ریزی برای سفارش ساخت کشتی در سایز کوچک ۴۵۰۰ teu با استفاده از پیشرانه‌های بادبانی می‌باشد که پیش از این در کشتی‌های فله نصب شده است.
کد خبر: ۹۷۸۲۳

استفاده از پیشرانه‌های بادبانی به کشتی‌های کانتینری هم رسید

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از پورت نیوز؛ شرکت کشتیرانی آلمانی هاپاگ لوید در حال طراحی برنامه‌ای است که پیشرانه‌های بادی به طول بیش از سه متر بر روی کشتی‌های کانتینری نصب شود، به گونه‌ای که هنگام وزش باد فقط از نیروی بادی برای حرکت کشتی استفاده شود.

به گفتۀ مسئولان این شرکت در طرح فعلی هشت بادبان با ارتفاع بیش از  ۳ متر مربع قابل جمع شدن خواهد بود تا در هنگام پهلوگیری مانعی برای تخلیۀ بار ایجاد نشود. همچنین کشتی زمانی که از موانعی مانند پُل عبور کند این بادبان‌ها جمع می‌شوند.

این کشتی‌ها مجهز به موتور کشتی خواهند شد و از سیستم بادبان برای کمک به نیروی محرکه استفاده می‌کنند، اما زمانیکه شرایط جوی به گونه‌ای باشد که سرعت باد بیشتر شود کشتی فقط با استفاده از سیستم بادبان حرکت می‌کند و در مصرف سوخت صرفه جویی می‌شود.  

«کریستوف تیم» مدیر پروژه‌های استراتژیک هاپاگ لوید گفت: پیشران‌های بادی تا‌کنون در کشتی‌های فله مورد استفاده قرار گرفته، اما در کشتی‌های کانتینری کمتر از پیشران‌های بادی استفاده شده که ما احساس می‌کنیم اولین شرکتی باشیم که این پروژه را به سرانجام برسانیم، زیرا اولین مطالعه مفهومی آن در ماه می ۲۰۲۳ میلادی به پایان رسیده و در اوایل سال ۲۰۲۴ میلادی طراحی به نتیجه نهایی خواهد رسید.

به گفتۀ وی در شرایطی که باد مناسب بوزد کشتی می‌تواند بدون استفاده از انرژی موتور به میزان ۸ تا ۱۰ گره دریایی به حرکت خود ادامه دهد.  

وی در پایان گفت: در حال حاضر این طرح برای کشتی‌های کانتینری ۴۵۰۰ teu در نظر گرفته شده که پس از آزمایشات نهایی ممکن است ظرفیت کشتی‌ها افزایش یابد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار