به گزارش گروه بینالملل مانا، سایت کانتینر نیوز با نقل قول از یک مفسر کهنهکار حملونقل کانتینری به نام «جک مک کاون» که در شرکت پژوهشی و مشاورهای هنگ کنگی Linerlytica فعالیت میکند، اعلام کرد: از دید این مفسر و کارشناس در صورتیکه ظرفیت حملونقل کانتینری مدیریت نشود آیندۀ چندان جالبی برای این بخش نمیتوان پیشبینی کرد و چه بسا شاید با چشم انداز شومی مواجه شود.
در این گزارش آمده است: اپراتورهای کشتی و مالکان باید به منظور دستیابی به بالا رفتن نرخ کانتینری تعادلی بین ظرفیت بالا و تقاضای کم اعمال کنند.
بررسی تحقیقات و پژوهشهای انجام شده از سال ۲۰۲۰ میلادی تاکنون بیانگر آن است که در سال ۲۰۲۱ میلادی و اوایل ۲۰۲۲ میلادی حملونقل کانتینری به علت مواجه بودن با شرایط کرونایی به سفارش بیسابقه ساخت کشتیهای بزرگ دست زد که همین موضوع در حال حاضر کفۀ ترازو را به نفع عرضه و بر ضِد تقاضا سنگینتر کرده است؛ متاسفانه حملونقل کانتینری از ازدحام بنادر در سالهای گذشته سرخوش و خوشحال به نظر میرسید، زیرا تقاضا برعرضه پیشی گرفته بود، متأسفانه مسئولان و دستاندرکاران فکر نمیکردند با پایان یافتن دوران همه گیری کرونا عرضه بر تقاضا غلبه کند.
نتایج این تصمیم گیریهای غیرعقلایی مدیران شرکتهای بزرگ باعث شد اکنون شرکتهای کانتینری چه کوچک و چه بزرگ به دنبال کالا باشند، زیرا معادله عرضه و تقاضا به شدت به هم خورده و به زودی نمیتواند با تصمیمهایی که تاکنون گرفته شده خود را بازیابد.
ممکن است در این میان در صورتیکه مدیریتِ ظرفیت با لغو برخی سفرها خوب عمل کند به نتیجه مطلوب در سالهای آینده برسد.
وی پیشنهاد کرد: ادغام شرکتهای کوچک و بزرگ کانتینری با ایجاد ائتلاف و اتحادها و استفاده از سیستم لجستیکی فعال میتواند این بخش را به نتیجه مطلوب برساند.
«مک کاون» خاطرنشان ساخت: در حال حاضر سطح سفارشات ساخت کشتی که در دست اجرا است ۳۰ درصد به ظرفیت اشباع شده میافزاید.
فراموش نکنیم که میانگین اندازه کشتیهای سفارش داده شده دو برابر میانگین اندازه کشتیهای موجود است؛ در واقع با تحویل کشتیهای در دست ساخت ۱۵ درصد به ناوگان کانتینری اضافه خواهد شد، به همین جهت تأکید دارم تا وضعیت ظرفیت به خوبی مدیریت شود.
وی با اشاره به اینکه چنین سفارشاتی به هیچ عنوان نیاز حملونقل کانتینری نبود، میزان ضرر مالی برخی شرکتهای کانتینری بزرگ جهان در سال ۲۰۲۳ میلادی را ناشی از محل سفارشات بیحساب و کتاب میداند.
وی در پایان یادآور شد: نگاه خوشبینانه به شرایط آن است که حملونقل کانتینری سالانه با ۵ درصد افزایش ظرفیت ناوگان روبهرو شود. بی توجهی به این موارد و آمار و ارقام چنین شرایط بدی را برای این بخش در سال ۲۰۲۳ میلادی رقم زد و در سال ۲۰۲۴ میلادی نیز ممکن است شرایط به همین منوال یا بدتر از این باشد.