۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵

گزارش بیمکو از وضعیت ناوگان فله خشک و ناوگان کانتینری در سا‌لهای ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵

ناوگان فله خشک در سال ۲۰۲۳، ۲.۹ درصد رشد کرد که در سال ۲۰۲۴ به ۲.۴ درصد و در سال ۲۰۲۵ به ۲ درصد خواهد رسید. در این میان حجم کانتینرهای جهانی در سال ۲۰۲۳، با رشد یک درصدی روبه‌رو شدند که در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ میلادی بین ۳ تا ۴ درصد به رشد خود ادامه خواهند داد.
کد خبر: ۹۷۷۳۲

گزارش بیمکو از وضعیت ناوگان فله خشک و ناوگان کانتینری در سا‌لهای ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، «نیلز راسموسن» تحلیلگر ارشد مؤسسۀ بیمکو به تحلیل وضعیت ناوگان حمل فله خشک و کانتینر در سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ میلادی پرداخت و پیش‌بینی خود را در دو سال آینده برای این دو بخش حمل‌و‌نقل دریایی اعلام کرد.  

بر‌اساس این گزارش، تحلیلگر ارشد حمل‌و‌نقل کانتینری گفت: همانگونه که شاهد بودیم در سال ۲۰۲۳ میلادی عرضه نسبت به تقاضا بیشتر بود که این روند در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ میلادی همچنان ادامه خواهد داشت.  

وی افزود: رسیدن رشد حمل‌و‌نقل کانتینری از ۲.۹ درصد سال ۲۰۲۲ میلادی به ۱.۶ درصد در سال ۲۰۲۳ میلادی در منطقه اروپا و مدیترانه حاکی از چالش‌هایی بود که حمل‌و‌نقل کانتینری با آن مواجه شد و انتظار می‌رود که در پایان سال جاری میلادی رشد ۰.۵ درصدی در کل مناطق جهان را تجربه کند.

وی در ادامه تأکید کرد: مجموع ناوگان حمل‌و‌نقل کانتینری در اواخر سال ۲۰۲۴ میلادی به مرز ۳۰ میلیون teu رسید و این رقم در پایان سال ۲۰۲۵ میلادی در سقف ۳۱.۹ میلیون teu باقی خواهد ماند و همانگونه که از آمار‌ها پیداست فقط اندکی افزایش خواهد داشت.  

در این راستا باید گفت: انتظار می‌رود سفارش کشتی‌های جدید ناوگان کانتینری به یارد‌های کشتی‌سازی تا سال ۲۰۲۸ میلادی در حد ۲۷ درصد باقی بماند.  

«راسموسن» تخمین می‌زند اسکراپ کشتی‌ها‌ی کانتینری در سال ۲۰۲۳ میلادی به ۱۸۰ هزار teu رسیده که در سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ به رقم دو برابر یعنی ۳۶۰ هزار teu را  می‌رسد؛ و‌ی با اشاره به اینکه ارزیابی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد تحویل کشتی‌های در دستِ ساخت برنامه‌ریزی شده برای تحویل در سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ میلادی به تعویق خواهد افتاد، یاد‌آور شد: همانگونه که اشاره شد عرضه در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ میلادی همچنان از تقاضا پیشی خواهد گرفت و در این ارتباط رشد عرضه در سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ میلادی با نرخ متوسط میانگین سالانه ۸.۴ درصد  پیش‌بینی می‌شود.  

گزارش بیمکو از وضعیت ناوگان فله خشک و ناوگان کانتینری در سا‌لهای ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵

 ناوگان خاموش حمل فله خشک

«راسموسن» تحلیلگر بیمکو در ادامه به تحلیل بخش حمل فله خشک در سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ میلادی پرداخته و یاد‌آور شده است: ناوگان خاموش فله خشک سال ۲۰۲۳ میلادی در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ نیز به حفظ تعادل بازار کمک خواهد کرد.  

وی به بررسی اجمالی و چشم انداز حمل‌و‌نقل فله خشک پرداخته و گفت: پیش‌بینی می‌شود که تعادل عرضه و تقاضا در این بخش در سال ۲۰۲۴ میلادی ثابت مانده و در سال ۲۰۲۵ میلادی ممکن است کمی بهبود یابد.

«نیلز راسموسن» سناریو‌های پیش‌بینی شده مورد انتظار در این بخش را برشمرد و افزود: انتظار می‌رود تقاضا برای محموله‌های فله خشک در سال جاری میلادی ۲.۵ تا ۳.۵ درصد، در سال ۲۰۲۴ بین ۰.۵ تا ۱.۵ درصد و در سال ۲۰۲۵ بین ۱ تا ۲ درصد رشد داشته باشد.

برآورد این تحلیلگر بیمکو حاکی است: ناوگان فله خشک در سال ۲۰۲۳ میلادی ۲.۹ درصد و در سال ۲۰۲۴ میلادی ۲.۴ درصد و در سال ۲۰۲۵ میلادی ۲ درصد به رشد خود ادامه دهد.

در این ارتباط باید گفت رشد ناوگان خاموش حمل فله به حفظ تعادل بازار کمک خواهد کرد.

در این میان سفارشاتی که در زمینه کشتی‌های حمل فله خشک داده شده حاکی از رشد ۸.۱ درصدی است و انتظار می‌رود که تحویل کشتی‌های جدید در سال ۲۰۲۴ میلادی به ۳۳.۲ میلیون dwt برسد که در سال ۲۰۲۵ میلادی این رقم به ۲۷.۲ میلیون dwt خواهد رسید.

وی در پایان گفت: انتظار می‌رود که توازن عرضه و تقاضا در سال ۲۰۲۳ میلادی برای کشتی‌های حمل فله محدود شود و در سال ۲۰۲۴ میلادی  ثابت و در سال ۲۰۲۵ میلادی اندکی کاهش یابد.  

در این راستا کشتی‌های کیپ‌سایز بهتر از کشتی‌های کوچکتر عمل کرده و از مزایای قوی بهره‌مند می‌شوند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار