به گزارش مانا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا کدخدازاده عضو هیئتمدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در خصوص اقدامات شرکت ساخت برای توسعه بزرگراهها، راههای اصلی و حمل و نقل جادهای سواحل جنوب کشور و توسعه حمل و نقل ترکیبی در این منطقه که به عنوان برنامه و سیاست کلان نظام شناخته میشود، به تشریح برخی از اقدامات آن شرکت در طراحی، اجرا و ساخت، پرداخت.
عضو هیئتمدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با تاکید بر اینکه توسعه راهگذر و کریدور جنوب کشور به طول یکهزار و ۸۵۰ کیلومتر که از شلمچه آغاز و به مرز گوادر در سیستان و بلوچستان میرسد یکی از مهمترین برنامههای توسعهای کشور است، گفت: توسعه راهگذر جنوبی کشور به طول یکهزار و ۸۵۰ کیلومتر که از چهار استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان عبور میکند از سال ١٣٩۵ به صورت کریدوری آغاز شده و جزو اولویتها و برنامههای شرکت ساخت است که در این خصوص مذاکراتی صرفاً برای سواحل و پسکرانه منطقه مکران با دبیرخانه توسعه مکران به عنوان متولی توسعه این مسیر، وزارت نفت برای استقرار صنایع مهم نفتی و پتروشیمی، منطقه آزاد چابهار و اخیراً نیز با سازمان برنامه و بودجه در خصوص وظایف سازمان بنادر انجام شده است.
تکمیل کریدور جنوب کشور در ۴ استان به ۱۳ همت اعتبار نیاز دارد
کدخدازاده با اعلام اینکه این مسیر کریدوری برای تکمیل به ۱۳هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمند است که در بودجه سال جاری تنها ۵۰۰ میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است، افزود: با توجه به اینکه توسعه این کریدور و برنامههایی که برای آن در نظر گرفته شده است با بودجه دولتی قابل انجام نیست رایزنیهایی با دبیرخانه توسعه مکران، وزارت نفت، منطقه آزاد چابهار و همچنین سازمان برنامه و بودجه برای تکمیل این طرح در بخشهای حمل و نقلی به ویژه حمل و نقل جادهای در حال انجام است. همچنین سازمان بنادر و دریانوردی نیز در خصوص توسعه بنادر و بهرهمندی از راهها مجموعه اقداماتی را برای تکمیل این راهگذر با اهمیت در تکالیف سالانه خود دارد.
افتتاح ٢٠٠ کیلومتر از راهگذر جنوب در دولت سیزدهم
این مقام مسئول در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اعلام اینکه در راهگذار جنوب کشور در دولت سیزدهم تاکنون بیش از ٢٠٠ کیلومتر راه افتتاح شده و مورد بهرهبرداری قرار گرفته است، توضیح داد: هماکنون یکهزار و ٢۵٠ کیلومتر اعم از راه اصلی و چهارخطه از این مسیر یکهزار و ۸۵۰ کیلومتری در ۴ استان کشور تکمیل شده است.
به گفته وی، در استانهای خوزستان و بوشهر عمده پروژههای چهار خطه کریدور مذکور پایان یافته و پیش بینی میشود تاخرداد ماه سال ١۴٠٣ باقیمانده آنها نیز به بهره برداری برسد.
کدخدازاده در خصوص باقیمانده مسیر کریدوری جنوب کشور، توضیح داد: در غرب هرمزگان در حد ارتقا به راههای اصلی تکمیل شده و در حال تبدیل آنها به چهارخطه هستیم که در این خصوص در مسیر به طول ٨٣٠ کیلومتری در استان هرمزگان ۴٠٠ کیلومتر چهارخطه باقیمانده است و ۴٣٠ کیلومتر چهارخطه انجام شده است. از میناب تا جاسک نیز ارتقا به راه اصلی تکمیل شده است و بعد از جاسک راه فرعی داریم که ابتدا آنها را به راه اصلی تبدیل میکنیم و سپس پروژه چهارخطه شدن برای آنها اجرا خواهد شد. در استان سیستان و بلوچستان نیز از کریدور به طول ٣١٢ کیلومتر عمدتاً به سرعت در حال ارتقا به راه اصلی است و در مقاطع محدود با ترافیک بالا نیز در حال چهارخطه شدن است.
وی تصریح کرد: در برنامه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل است تا راههای فرعی به راه اصلی و راههای اصلی به چهارخطه تبدیل شود.
عضو هیئتمدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: بخش عمدهای از مسیرهای فرعی در شرق استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان است که تسریع در ارتقای این مسیرها در برنامه و در حال اجراست.
کدخدازاده با تأکید بر اینکه دستیابی به حمل و نقل ترکیبی جزو اهداف استراتژیک کشور است، افزود: در کریدور جنوب کشور اتصال بنادر به ریل و ریل به جاده در حال انجام است. در همین رابطه، اتصال ریلی چابهار به سمت زاهدان و سرخس، همچنین شیراز به بوشهر، در دست انجام است. مسیر ریلی بندرعباس و بندر امام (ره) به مرکز پیشتر احداث شده است که تمامی این مسیرهای ریلی در قالب حمل و نقل ترکیبی به نوعی به مسیر کریدور جنوب متصل شده یا خواهند شد.
وی یکی از محورهای توسعه کشور را در سالهای آتی، جنوب کشور عنوان کرد و بر برنامه تکمیل آنها به عنوان یک سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد.
به گفته وی، هم اکنون بسیاری از برنامههای توسعهای صنایع، کشاورزی و گردشگری و... در جنوب ایران و در سواحل خلیج فارس و دریای عمان در دست اقدام است.
کدخدازاده در بخش دیگری از این گفتگو از کمکهای دفتر مقام معظم رهبری برای منطقه مکران خبر داد و گفت: این کمکها در منطقه مکران و پسابندر چابهار هزینه شده است.
عضو هیئتمدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تاکید کرد: توسعه سواحل مکران تنها به نوار ساحلی محدود نشده است به همین دلیل تحت عنوان توسعه پسکرانه های سواحل مکران، محور جنوب به شمال چابهار به سمت نیک شهر و زاهدان نیز مدنظر قرار گرفته و مبالغی علاوه بر بودجه مصوب دولتی به عنوان کمک از سوی دبیرخانه توسعه مکران به آن اختصاص یافته است.