روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷

سفارش ساخت کشتی‌های نفتکش به بالاترین سطح در ۱۰ سال گذشته رسید

قرارداد سفارش ساخت تانکر‌های نفتی در سال ۲۰۲۳ میلادی به بالاترین حد خود در ۱۰ سال گذشته رسید.
کد خبر: ۹۷۱۱۷

 

سفارش ساخت کشتی‌های نفتکش به بالاترین سطح در ۱۰ سال گذشته رسید

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، موسسه بیمکو اعلام کرد: ۱۴۰ تانکر در هشت ماهه اول سال ۲۰۲۳ میلادی با مجموع ۱۰.۷۲ میلیون  DWT سفارش داده شده که از سال ۲۰۱۳ میلادی تا‌کنون کم سابقه است.

بر‌اساس گزارش بیمکو با توجه به سفارشات جدید، بازیافت نشدن کشتی‌های قدیمی از یک سو و مقررات کربن‌زدایی از سوی دیگر چالش‌هایی را برای برنامه‌ریزان صنعت حمل‌و‌نقل نفتی ایجاد خواهد کرد.

بر‌اساس این گزارش در حالی سفارش بالای نفتکش‌ها منتشر می‌شود که رشد ناوگان نفتکش جهان در پنج سال گذشته به طور متوسط تنها ۲.۶ درصد بود.

گزارش بیمکو حاکی از آن است که با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود بازار نفتکش‌ها حداقل در سال ۲۰۲۴ میلادی همچنان با قدرت به کار خود ادامه دهد به همین جهت مالکان ترجیح می‌دهند کشتی‌های فرسوده و قدیمی کمتری به یارد‌های اوراق اعزام کنند که این کار در آینده مشکلاتی برای صنعت کشتیرانی به وجود خواهد آورد.

کارشناسان بیمکو تأکید دارند در حال حاضر ۶ درصد کل ناوگان نفتکش جهان بیش از ۲۰ سال سن دارند و برای بازیافت باید به یارد‌های اسکراب اعزام شوند، اما با توجه به درآمد نفتی که نصیب مالکان و اپراتور‌های این قبیل نفتکش‌ها می‌کند معلوم نیست چه میزان از کشتی‌ها به یارد‌های اسکراب اعزام می‌شوند.

به همین جهت از دید کارشناسان بیمکو ایجاد تعادل در ناوگان نفتکش به منظور دستیابی به اهداف کربن‌زدایی یک چالش کلیدی در آینده خواهد بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار