روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹

افزایش نقش عربستان در تجارت کشتی‌های نفتکش

عربستان سعودی با بیش از ۳.۳ میلیون بشکه در روز ظرفیت پالایش فرآورده‌های نفتی، نقشی کلیدی در تجارت فرآورده‌های نفتی ایفا کرده و بخش بزرگی از صادرات خود را به شرق و غرب عرضه و همچنین واردات محصولاتی مانند بنزین و گازوئیل را نیز تامین می‌کند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، تجارت محصولات این کشور پس از درگیری روسیه و اوکراین به طور قابل توجهی تغییر کرده است.
کد خبر: ۹۶۸۴۳

افزایش نقش عربستان در تجارت کشتی‌های نفتکش

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، عربستان سعودی با داشتن شش پالایشگاه در سواحل دریای سرخ و سه پالایشگاه در خلیج فارس به ترتیب با ظرفیت‌های ۱.۹۳ و ۱.۲۵۵ میلیون بشکه در روز، موقعیت مناسبی برای صادرات محصولات به شرق و غرب دارد.
بر‌اساس داده‌های منتشر شده، سعودی‌ها بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ میلادی به طور متوسط ​​۱.۵ میلیون بشکه در روز محصولات پالایش شده صادر کردند که در سال ۲۰۲۰ میلادی به دلیل تقاضای کمتر در نتیجه کووید، اندکی کاهش یافت. اما اخیراً با وجود برخی نوسانات ماهانه، حجم صادرات نسبتاً ثابت بوده است.
صادرات بلندمدت محصولات شامل ارسال به چین، سنگاپور، ژاپن و اروپا است، اما ریاض همچنین در تجارت کوتاه مدت به کشورهای همسایه خلیج فارس، مصر و هند نقش مهمی دارد. صادرات به چین عمدتاً شامل مواد شیمیایی مانند مونواتیلن گلیکول، استایرن و استون است که در نفتکش‌های مواد شیمیایی و بسته ارسال می‌شود. به عنوان مثال صادرات این کشور به اروپا که دو سوم آن را گازوئیل شامل می‌شود، با Aframax LR۲ ارسال می‌شود. در همین حال، تجارت داخلی هم در اطراف سواحل عربستان سعودی و هم در مسیرهای با مسافت کوتاه به سایر مقاصد خلیج فارس، با استفاده از MR و LR۱ صورت می‌گیرد.
از زمان درگیری اوکراین و ممنوعیت واردات محصولات روسیه توسط اتحادیه اروپا، صادرات عربستان به اروپا افزایش یافته است. این صادرات جایگزین برخی از سوخت‌هایی شده که قبلاً توسط کشورهای اروپایی از روسیه وارد می‌‍شد.
در همین راستا، تجارت جدید صادراتی نفت کوره و خوراک پالایشگاه‌ها نیز افزایش یافته است. این محصولات آلاینده عربستان پیش از جنگ اوکراین به اروپا صادر نمی‌شد، اما از ماه می ۲۰۲۲ میلادی، روزانه حدود ۵۰ هزار بشکه در روز حمل می‌شود که عمدتاً از طریق نفتکش‌های افراماکس صورت می‌گیرد.
عربستان سعودی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه در روز فرآورده‌های نفتی پاک، عمدتاً بنزین و گازوئیل، وارد می‌کند که بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ میلادی، هند تأمین‌کننده اصلی آن بود. اما از ابتدای سال جاری، روسیه به تامین‌کننده غالب تبدیل شده زیرا این کشور به دنبال گزینه‌های صادراتی دیگر برای محصولات خود است. سعودی‌ها همچنین مقادیر اندکی از نیاز خود را از همسایگان خاورمیانه خود از جمله کویت، قطر، امارات و عمان تأمین می‌کنند.
منبع: پورت نیوز

ارسال نظرات
آخرین اخبار