روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰

آغاز فصل موج سواری در آب‌های ساحلی عمان /موج سواری؛ فرصت بزرگ جذب گردشگران به خلیج چابهار

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان از آغاز فصل موج سواری در آب‌های ساحلی دریای عمان به عنوان فرصت بزرگ گردشگری در خلیج چابهار در فصل تابستان خبر داد.
کد خبر: ۹۶۴۷۷

آغاز فصل موج سواری در آب‌های ساحلی عمان /موج سواری؛ فرصت بزرگ جذب گردشگران به خلیج چابهار

علیرضا جلال‌زایی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به آغاز فصل موج سواری در سواحل دریای عمان گفت: با توجه به استقبال گسترده جهت انجام این ورزش دریایی مهیج، طی سال‌های گذشته شاهد برگزاری دوره‌های آموزشی موج سواری در چابهار بوده‌ایم.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان، ادامه داد: با توجه به اینکه در کل نوار ساحلی جنوبی و شمالی کشور فقط در خلیج چابهار امکان انجام ورزش موج سواری وجود دارد، لذا باید نسبت به توسعه هر چه بیشتر این ورزش دریایی در چابهار از سوی مسئولان مربوطه اقدامات لازم صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه در فصل تابستان از آنجا که به دلیل وزش باد‌های مونسون، غواصی در اقیانوس هند محدود می‌شود، اظهار داشت: بنابراین می‌توان موج سواری را جایگزین غواصی کرد که امیدواریم در سال‌های نه چندان دور شاهد رونق هر چه بیشتر ورزش دریایی موج سواری در خلیج چابهار باشیم.

این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد: یکی از اثرات پدیده مونسون علاوه بر ایجاد هوایی مطلوب مواج شدن دریا است که با توجه به اینکه بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران است که در آن امکان موج‌سواری وجود دارد، این موضوع موجب شده تا این ورزش دریایی مفرح در سال‌های اخیر در این نقطه از کشور رونق پیدا کند.

به گفته جلال‌زایی، با وجود قابلیت بالای چابهار برای توسعه ورزش موج سواری، متأسفانه هنوز امکانات لازم جهت انجام این ورزش آنطور که شایسته است در این منطقه فراهم نشده است.                        

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر ضرورت ایجاد باشگاه موج سواری در چابهار تأکید کرد و گفت: لازمه ایجاد باشگاه موج سواری حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی علاقه‌مند در این حوزه و حمایت دولت و سازمان منطقه آزاد چابهار از ان‌ها خواهد بود.

وی تأکید کرد: باید در نظر داشت توسعه موج سواری همچنین باعث ایجاد جاذبه جدید توریستی در چابهار می‌شود و گردشگران زیادی برای تجربه این ورزش زیبا به این منطقه سفر خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: باید نهایت بهره‌برداری گردشگری در کنار توسعه ورزش موج سواری در سواحل چابهار صورت گیرد تا به این ترتیب شاهد افزایش بیش از پیش ورود گردشگران به سواحل جنوبی استان سیستان و بلوچستان باشیم.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه پدیده نوظهور موج‌سواری در خلیج چابهار، باعث جذب علاقه‌مندان گردشگری ورزشی به منطقه در فصل تابستان می‌شود، گفت: امیدواریم با افزایش حضور گردشگران، شاهد افزایش اقامت در تاسیسات گردشگری از جمله اقامتگاه‌های بوم گردی و ایجاد اشتغال پایدار باشیم.

جلال‌زایی عنوان کرد: از سوی دیگر، رونق موج‌سواری، فرصت بازاریابی بین‌المللی را در این رشته فراهم می‌کند و از این طریق شاهد افزایش حضور گردشگران خارجی نیز در استان سیستان و بلوچستان خواهیم بود.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره مونسون که هرساله در این فصل برای معرفی ظرفیت‌های چابهار و جذب گردشگر برگزار می‌شود، گفت: برنامه‌های در نظر گرفته شده در جشنواره مونسون، شرایط بسیار مناسبی را برای جذب گردشگران به سواحل مکران به خصوص سواحل چابهار فراهم می‌کند، از جمله تسهیلات رفاهی و تفریحی قابل توجهی در اختیار گردشگران ورودی قرار خواهد گرفت.

لازم به ذکر است؛ مونسون پدیدۀ فصلی است که در تابستان باد‌های خنکی از سمت هند شروع به وزیدن کرده و تا پایان شهریور و اوایل مهرماه ادامه دارد. در این دوره زمانی یعنی از اوایل خرداد تا اواخر شهریورماه، چابهار نسبت به دیگر شهر‌های گرم کشور، خنک‌تر بوده و دمای هوا از ۲۲ درجه سانتیگراد بالاتر نمی‌رود، بنابراین چابهار در این زمان با برگزاری جشنواره‌های مختلف، می‌تواند پذیرای گردشگران زیادی باشد.

مونسون از واژه عربی موسم به معنی فصل گرفته‌شده است؛ مونسون به باد‌هایی گفته می‌شود که شبیه به نسیم دریا است، اما سرعت وزش باد در آن‌ها شدیدتر و هماهنگ‌تر است و در زمان‌های خاصی از سال نیز جریان دارند که موجب تلطیف هوا می‌شوند. این باعث شده در فصل تابستان که در اکثر نقاط کشور با گرمایی طاقت‌فرسا روبه‌رو هستیم، در بندر چابهار هوایی بهاری و لطیف را به سبب فصل مونسون تجربه کنیم.

ماه‌های تیر و مرداد هر سال فصل مونسون دریایی در بندر چابهار و سواحل مکران است که جریان هوای برخاسته بر روی شبه‌قاره هند، محیطی با فشار کم را ایجاد می‌کند و این هوا نخست منبسط شده و سپس سرد می‌شود، آنگاه رطوبتی را با خود حمل می‌کند که به ابر و سرانجام باران تبدیل می‌شود.

بیشترین تأثیر مونسون در کشور‌های هند و پاکستان است و بیشترین تأثیر آن در کشور ما هم در سواحل اقیانوسی سیستان و بلوچستان است و تأثیر‌هایی هم در استان هرمزگان و حتی در برخی موارد در استان کرمان دارد. تأثیر پدیده مونسون در بنادر کشور ما بسیار متعادل‌تر است از همین رو هوای لطیف‌تری را هم به همراه خود در این مناطق ایجاد می‌کند.

یکی از اثرات پدیده مونسون علاوه بر ایجاد هوایی مطلوب مواج شدن دریا است که با توجه به اینکه بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران است که در آن امکان موج‌سواری وجود دارد، این موضوع موجب شده تا این ورزش دریایی مفرح در سال‌های اخیر در این نقطه از کشور رونق پیدا کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار