روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴

افزایش صادرات زغال سنگ روسیه از طریق دریا و راه آهن

روسیه از ژانویه تا ماه می ۲۰۲۳ از طریق بنادر ۸۸.۹ میلیون تُن و از طریق راه آهن ۴۵ میلیون تنُ زغال سنگ صادر کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱۴.۴ درصد و ۹.۴ درصد بالاتر است.
کد خبر: ۹۶۴۱۸

افزایش صادرات زغال سنگ روسیه از طریق دریا و راه آهن

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از پورت نیوز؛ اگرچه قیمت جهانی زغال سنگ از ابتدای سال ۲۰۲۳ میلادی با اُفت مواجه شد، اما روسیه در تلاش برای افزایش صادرات به موفقیت‌هایی دست یافت؛ زیرا قیمت زغال سنگ روسیه به سبب مرغوبیت و معروفیت جهانی  بالاتر است.

افزایش صادرات روسیه در حالی صورت گرفت که این کشور درگیر جنگ با اوکراین است، اما این درگیری  نه تنها مانع از صدور زغال سنگ نشد بلکه به افزایش صادرات نیز کمک کرد.

«ایگور لویتین» دستیار رئیس فدراسیون روسیه نیز در این زمینه معتقد است: با توجه به اینکه روسیه به کشور‌های هند و پاکستان نسبت به استرالیا نزدیکتر است درصدد سرمایه گذاری بیشتر در حوزه  لجستیکی زغال سنگ هستیم و در صددیم که میزان صادرات زغال سنگ را در سال‌های آینده به ۱۸۰ میلیون تُن  در سال برسانیم که دستیابی به این آمار به ازای هر یک میلون تُن ۳۰ میلیارد روبل هزینه دارد.

از سوی دیگر «النا زوتوف» تحلیلگر برجسته سوخت و انرژی روسیه نیز گفت: روسیه هزینه‌های صدور زغال سنگ درمسیر‌های لجستیکی را به دقت سنجیده و  بررسی کرده و تصمیمات سرمایه گذاری را در این بخش اتخاذ کرده است.  

«سرگئی وروبیوف» رئیس شورای کارشناسی و مدیر مؤسسه توسعه فنّاوری در مجتمع سوخت انرژی روسیه گفت: عرضه زغال سنگ در منطقه آسیا و اقیانوسیه سود‌آور است؛ در همین جهت نوسان قیمت‌ها خیلی در میزان صدور زغال سنگ مرغوب این کشور تأثیر  ندارد. اما در حال حاضر قیمت صادراتی زغال سنگ حرارتی  روسیه نسبت به سایر رقبا ۳۰۰ دلار در هر تُن بالاتر است.

«الکساندر گریگوریف» معاون مدیر کل IPEM روسیه  نیز گفت: در بین کشور‌های بزرگ آسیایی که شامل هند و پاکستان می‌شود مصرف زغال سنگ روز‌به‌روز افزایش می‌یابد و تقاضای جدید ایجاد می‌کند؛ در این ارتباط فواصل بین بنادر روسیه و بنادر کشور‌های وارد کننده زغال سنگ کمتر از کشور‌هایی مانند استرالیا است که وارد‌کنندگان ترجیح می‌دهند از مسافت‌هایی با بُعد کمتر برای واردات زغال سنگ استفاده کنند، زیرا به صرفه‌تر است.

در پایان این گزارش آمده است: به نظر می‌رسد روسیه به مرور به یک رقیب جدی برای چین در آسیا در زمینه صدور زغال سنگ تبدیل شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار