mana.ir

کد خبر: ۹۶۳۵۱ |
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۱۲ تير ۱۴۰۲

کشتی‌های کوچک کانتینری همچنان در اوج تقاضا

کشتی‌های کوچک کانتینری در حال حاضر از محبوبیت در بین اپراتور‌ها و صاحبان کالا برخوردارند و در این میان کشتی‌هایی که دارای تناژ ۱۰۰۰ teu تا ۳۰۰۰ teu هستند از اقبال بیشتری دارند.

 

کشتی‌های کوچک کانتینری همچنان در اوج تقاضا

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از مؤسسه آلفا‌لاینر؛ کشتی‌های ۱۷۰۰ تا ۱۹۰۰ teu و همچنین  ۳۰۰۰ تا ۳۸۰۰ teu از محبوبیت بیشتری برخوردارند چرا‌که اجاره آن‌ها با صرفه‌تر است.

در ادامه این گزارش آمده است: از تاریخ ۱۳ ژوئن ۲۰۲۲ تا ۲۵ ژوئن ۲۰۲۳ میلادی فعل و انفعالاتی که در زمینه نرخ ها‌ی روزانه صورت گرفته حاکی از آن است که اکثر نرخ‌ها در این مدت تا حدودی ثابت مانده، اما کشتی‌های ۱۰۰۰ teu از ۱۳۰۰۰ دلار در روز به ۱۲۷۵۰ دلار رسیده و همچنین کشتی‌هایی با تناژ ۱۷۰۰ teu از ۱۶۵۰۰ دلار به ۱۶۰۰۰ دلار رسیده است؛ از سوی دیگر کشتی‌های ۲۵۰۰ teu از ۱۷۷۵۰ دلار به ۱۷۵۰۰ دلار رسیده،   اما کشتی‌های با ظرفیت  ۴۰۰۰ تا ۸۵۰۰ teu نرخ ها‌ی ثابتی دارند.

بدین ترتیب تحلیلگران آلفا‌لاینر نتیجه‌گیری می‌کنند کاهش نرخ‌ها باعث اقبال بیشتر کشتی‌هایی در سایز‌های کوچک شده است. بررسی‌های تحلیلگران آلفا‌لاینر حاکی است از سال ۲۰۱۲ میلادی نرخ‌های حمل کانتینری از نوسان بین ۲۰۰۰۰ دلار تا ۴۰۰۰۰ دلار در نوسان بود  که این نرخ‌های روزانه تا سال ۲۰۲۰ میلادی ادامه یافت هرچند سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی به پایین‌ترین رقم حتی کمتر از ۲۰۰۰۰ دلار رسید که در این مدت کشتی‌هایی با ظرفیت ۸۵۰۰ teu با افزایش قیمت بیشتری مواجه شدند؛ اما اوج افزایش نرخ کشتی‌های کانتینری در سال ۲۰۲۱ میلادی بود که نرخ‌ها از ۲۰۰۰۰ دلار در روز تا ۱۵۰۰۰۰  دلار در روز در سایز‌های ۵۶۰۰، ۸۵۰۰ و ۴۰۰۰ teu رسید.

این ارقام از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی روند نزولی به خود گرفت و در شش ماهه اول سال ۲۰۲۳ میلادی  به سطح بی‌سابقه‌ای رسید.

در واقع نرخ روزانه کشتی‌های ۸۵۰۰ teu که در سال ۲۰۲۱ میلادی تا حد ۱۴۰۰۰۰ دلار بود امروزه به ۴۵۰۰۰ دلار و کشتی‌های ۴۰۰۰ teu که تا حد ۱۰۰۰۰۰ دلار در سال ۲۰۲۱ میلادی رسیده بود در حال حاضر بیشتر از ۳۵۰۰۰ دلار نیست.

 در ادامه گزارش آمده است: استقبال از کشتی‌های کوچکتر باعث شده مالکان چینی نسبت به خرید کشتی‌های کوچک اقدام کنند، از سوی دیگر کشتی‌های دست دوم کوچک نیز از بازار خوبی برخوردارند، زیرا در کشور‌های آسیایی به منظور جابه‌جایی کالا بین کشور‌ها کشتی‌های کوچک بیشتر تأمین کنندۀ نیاز‌ها هستند.  

در پایان این گزارش آمده است: اگرچه شاخص نرخ اجاره روزانه کشتی‌ها به سمت نزولی حرکت می‌کند با این حال قرارداد‌های متعددی برای این قبیل کشتی‌ها به ویژه در آسیا برای ۱۲ ماه آینده منعقد می‌شود.  

برای مثال اخیراً برای کشتی‌های با ظرفیت ۱۵۰۰ teu برای مدت شش ماه، ۱۲ هزار دلار و برای کشتی‌های ۲۵۰۰ teu برای یک‌سال آینده ۱۷۵۰۰ دلار قرارداد‌هایی بسته شده است.  

کشتی‌های کوچک کانتینری همچنان در اوج تقاضا

جدول  نوسان نرخ روزانه کشتی‌های کوچک و متوسط از 1000 teu تا 8500 teu  از 13 ژوئن 2022 تا 27 ژوئن 2023 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها
آخرین اخبار
پرطرفدارترین