۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷

افزایش ۲۲۵ درصدی صدور نفت روسیه از طریق دریا در سه ماه ۲۰۲۳

روسیه در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ با انتقال نفت از طریق دور زدن تحریم‌ها و ارسال کشتی به کشتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی میزان صادرات نفت خود را ۲۲۵ درصد افزایش داد.
کد خبر: ۹۶۰۷۳

افزایش ۲۲۵ درصدی صدور نفت روسیه از طریق دریا در سه ماه ۲۰۲۳


به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ بر اساس گزارش shippingnews تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده توسط مؤسسه Global Market Intelligence در سه ماهه اول سال جاری ۲۱۵ فروند نفتکش صادرات نفت روسیه را از مقصد این کشور به سایر نقاط جهان برعهده داشتند و ۵۲۴ فروند نفتکش به شیوه کشتی به کشتی فرآورده‌های مختلف روسیه را به نقاط مختلف جهان صادر کرده‌اند.

بر‌اساس این گزارش روسیه بیشترین شیوه‌ای که به منظور صدور نفت استفاده کرده حالت کشتی به کشتی بوده که نسبت به سال قبل روند تصاعدی نشان می‌دهد و راهی برای فرار از نظارت بین‌المللی حمل‌و‌نقل نفت است.  

از سوی دیگر مؤسسه Global Commodity Insights پس از بررسی‌های انجام شده گزارش داد نفت روسیه با تخفیف به دست مشتریان می‌رسد به همین جهت نفت از روسیه با وجود محدودیت قیمتی و تحریم‌ها همچنان به علت پایین بودن قیمت یک تجارت سودآور برای دلالان نفتی بین‌المللی است.  

در سه ماهه گذشته روسیه توانسته است ۱۰۲ میلیون بشکه نفت خام از طریق کشتی به کشتی صادر کند که از ابتدای جنگ با اوکراین بی‌سابقه است.

«بیورن هوجگارد» مدیر‌عامل گروه مدیریت کشتی Anglo-Eastern در زمینه صدور نفت توسط روسیه به کشور‌های مختلف در دوران تحریم گفت: نفتی که به روش کشتی به کشتی از روسیه به مناطق مختلف جهان صادر می‌شود فقط یک مبدأ به نام روسیه دارد در واقع سرزمین مشخصی برای تحویل آن وجود ندارد. در واقع می‌توان گفت مقصد به ناکجا آباد تعلق دارد و از یک سو روسیه و از سوی دیگر دلالان پاداش یک ریسک بزرگ را دریافت می‌کنند.

به گفته وی روسیه در واقع به روش کشتی به کشتی یک نفت پنهان را به نقاط مختلف جهان انتقال می‌دهد و صرفاً منشاء آن که روسیه باشد در فعل و انفعالات بازار نفت مشخص می‌شود و دیگر کسی نمی‌داند این نفت راهی کدام کشور می‌شود.

«مایک سالت هاوس» رئیس امور خارجی شرکت بیمه NorthStandard با اشاره به افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی روسیه در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ معتقد است: اقیانوس فضای بزرگی است که به راحتی کشتی‌ها می‌توانند با خاموش کردن سیستم ردیابی و داشتن  یک پرچم متعلق به یک کشور نسبت به رفت و آمد در اقیانوس‌های بین‌المللی اقدام کنند.

«تام میدتون» رئیس تولید دریایی جهانی در کارگزاری بیمه Lockton Edge نیز در این زمینه گفت: در حال حاضر دور زدن تحریم‌ها از طریق روسیه و ارسال نفت به شیوۀ کشتی به کشتی مؤثرترین راه برای به دست آوردن نفت روسیه توسط غرب می‌باشد و برخی کشور‌های اروپایی ترجیح می‌دهند نفت تحریمی روسیه  را به قیمت پایین‌تر دریافت کنند. بدین ترتیب خوشحالی وصف ناپذیری هم شامل حال فروشندگان نفت روسی و هم کشور‌های غربی است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار