به گزارش مانا، بر اساس آمار آژانس حملونقل دریایی و رودخانهای فدرال روسیه که در کانال تلگرامی خود به اشتراک گذاشته، از ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳ میلادی، بنادر دریایی روسیه ۳۰۰ میلیون تُن کالا را تخلیه و بارگیری کردهاند که ۱۱.۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته و این مقدار شامل ۱۴۶.۴ میلیون تُن محموله عمومی و فله خشک (۲۱+ درصد) و ۱۵۴.۱ میلیون تن فله مایع (۴+ درصد) بوده است.
عملکرد بنادر روسیه در سواحل دریای خزر با حدود ۲۹ درصد افزایش به ۲.۱ میلیون تن، شامل ۱.۲ میلیون تُن کالای عمومی و فله خشک ( ۶۳.۵ درصد) و ۹۰۰ هزار تن محموله فله مایع ( ۰.۷+ درصد) رسید.
سهم بنادر روسی (آستاراخان، علیا و ماخاچ کالا) در سواحل خزر از کل مبادلات تجاری دریایی روسیه فقط ۰.۶ درصد است و مابقی مبادلات تجاری آن کشور از طریق بنادر شرق دور (۲۶ درصد)، آزوف و دریای سیاه (۳۳ درصد)، دریای بالتیک (۲۹.۴ درصد)، قطب شمال (۱۱ درصد) انجام می شود.
یکی از دلایل سهم اندک بنادر روسی خزر از کل مبادلات تجاری دریایی روسیه، تنگناهایی است که برای تردد کشتیها به بنادر آستاراخان، ماخاچ کالا و علیا وجود دارد که در فصول پاییز و زمستان بر این مشکلات افزوده میشود.
روسیه وعده داده تا مسئله لایروبی بنادر خود در حوزه دریای خزر را تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی به نحوی حل کند تا کشتیها همواره عمق لازم و کافی را برای تردد در اختیار داشته باشند و این موضوع می تواند بر کارکرد بخش دریایی کریدور شمال-جنوب که از بنادر ایران نیز می گذرد، تأثیرات به سزایی داشته باشد.
منبع:portnews.ru