۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳
وزیر راه و شهرسازی:

شرکای خارجی مشتاق سرمایه‌گذاری در بنادر ایران هستند

وزیر راه و شهرسازی گفت: پیشنهادات شرکای خارجی ایران برای سرمایه گذاری در بنادر کشور افزایش یافته است.
کد خبر: ۹۵۸۶۷

شرکای خارجی مشتاق سرمایه‌گذاری در بنادر ایران هستند

به گزارش خبرنگار مانا؛ مهرداد بذرپاش در چهاردهمین همایش بین‌المللی ICOPMAS که در محل مرکز همایش‌های صدا و سیما در حال برگزاری است، به ملاقات‌های اخیر خود با مقامات کشورهای همسایه اشاره و خاطر نشان کرد: در این دیدارها درباره برنامه‌های ایران درباره صنعت دریا از ما سؤال می‌کنند و حتی برای توسعه همکاری با ایران در حوزه دریا ابراز تمایل دارند؛ بنابراین اقتصاد دریا محور که برنامه‌های جدید آن را اعلام خواهیم کرد در دستورکار جدی ایران قرار دارد.

بذرپاش با اعلام اینکه پیوندی‌های جدیدی در حوزه اقتصاد دریا در منطقه در حال شکل گیری است، بیان کرد: برای ایران که بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر ساحل دارد، شرایط کم نظیری ایجاد شده تا از این ظرفیت استفاده کند این در حالی است که پیشنهادات شرکای خارجی ایران برای سرمایه گذاری در بنادر کشور افزایش یافته است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با وجود فشار دشمن و در این شرایط حساس، اشتیاق رابطه کشورهای مهم با ایران را می‌توان دید و پیشنهاداتی که برای سرمایه گذاری در بنادر این دارند، عالی است، اما از بیان آن دوری می‌کنیم.

وی گفت: اگر طرحی نو در شکوفا کردن این بخش از اقتصاد ایجاد کنیم، می‌توانیم برای آیندگان نیز برنامه داشته باشیم؛ این در حالی است که حتی کشورهایی که دریا ندارند، درحال دریافت مدل‌های جدید برای نقش آفرینی دریایی‌ هستند.

بذرپاش همچنین از تصویب طرحی خبر داد که منجر به رشد استان‌هایی در کشور می‌شود که دریا ندارند، اما سرمایه گذاری در سواحل استان‌های دریایی را امکان پذیر می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهارات خود افزود: برگزاری این رویداد مبارک نشان می‌دهد اقتصاد دریا برای ما مهم است، با این حال برای استفاده از بخش علمی در توسعه اقتصاد دریایی موفق نبودیم.

وی از رویکرد دولت سیزدهم در حمایت از حمل‌و‌نقل ترکیبی و ترانزیت خبر داد و گفت: حوزه ترانزیت بر جستگی خاصی برای کشور دارد و این روزها مجددا راه ابریشم برای ایران در حال احیا است و اعتقاد داریم که ترانزیت بیشتر از نفت می‌تواند برای کشور درآمدزایی داشته باشد.

بذرپاش تصریح کرد: توافقات بسیار خوبی در این باره انجام شده که به خاطر فشار بر شرکای ایران از رسانه‌ای کردن آن خودداری می‌کنیم، اما توسعه ترانزیت در دریا، جاده‌، ریل و هوایی و رفع محدودیت‌های پروازی انجام‌ شده است که حتی برخی کشورهای همسایه درباره رفع این محدودیت‌ها و توسعه روابط تعجب کردند، اما اعلام نمی‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: این دولت تمرکز در حوزه اقتصاد دریا دارد و هم اکنون از ریاست جمهوری تا نیروهای مسلح تا ظرفیت‌های دانشگاهی بر اهمیت این کار تفاهم دارند.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار